In de loop van dit jaar komt er een einde aan de inzet en het beheer van de Koninklijke Trein. De trein is namelijk aan het einde van haar levensduur. Na bijna 160 jaar eindigt hiermee ook de inzet van een speciaal Koninklijk rijtuig voor binnen- en buitenlandse reizen van de Koning en het vervoer van staatshoofden die ons land bezoeken.
Getty Images
Koning Willem-Alexander en koningin Máxima zullen tijdens het staatsbezoek aan België van 20 tot en met 22 juni voor het laatst gebruik maken van de Koninklijke Trein. Tijdens het staatsbezoek van België aan Nederland in 2016 hebben koningin Máxima en koningin Mathilde van België ook gebruik gemaakt van de Koninklijke trein ter gelegenheid van de opening van het toen volledig vernieuwde station Utrecht Centraal.
PPE Agency
De trein werd zoals gezegd maar zelden gebruikt. In de vorige eeuw was dat anders en treinden de Oranjes er regelmatig mee naar Lech.
Gamma-Keystone via Getty Images
In 1864 werd voor het eerste een Koninklijk Rijtuig in gebruik genomen de SR1 (SR staat voor Salon Rijtuig). Sinds die tijd werd met enige regelmaat het rijtuig ingewisseld voor een modernere versie. Begin jaren negentig moest het toenmalige Koninklijk rijtuig (SR9) worden vervangen. De opvolger van dit rijtuig (de SR10) werd toen ontworpen op basis van het bestaand Intercity Rijtuig 1e klasse.
PPE Agency
Het rijtuig zal door NS worden aangeboden aan het Spoorwegmuseum. En dan maar hopen dat het Koffiezetapparaat van Oranje er ook in blijft staan. De RVD benadrukt overigens dat de koning en koningin de trein zullen blijven nemen, maar dan stappen ze gewoon in een reguliere wagon.
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in
- Getty Images