Gisteren vierde Jan de Bouvrie dat hij al 50 jaar lang een belangrijk stempel drukt op het Nederlandse interieur. Dat deed hij met een groot feest in zijn eigen Arsenaal in Naarden. Nouveau’s online redacteur Caroline haalt voor de gelegenheid herinneringen op aan ‘haar tijd met Jan’.
Toen ik in 1993 als net afgestudeerd kunsthistoricus en beginnend eindredacteur bij het tijdschrift Eigen Huis & Interieur debuteerde in de woonwereld, was Jan des Bouvrie al een (mij nog volstrekt onbekende) grootheid. Mijn gebrek aan kennis werd in rap tempo bijgespijkerd, want de band tussen hem en de redactie was warm. Op onze pagina’s maakten we altijd wel een plekje voor hem vrij. En ik viel met mijn neus in de boter, want in die tijd had hij net het indrukwekkende Arsenaal in Naarden geopend. Daar zat niet alleen zijn ontwerpstudio, maar ook, de term bestond nog lang niet, de eerste conceptstore voor interiordesign, gastronomie, juwelen, fashion en lifestyle. Op de feesten die hij er gaf, en er was in mijn herinnering altijd wel een reden, verheugde ik me altijd. Al was het alleen al vanwege de ‘oesterman’ (ik doe even een fotootje, want die vind ik nog steeds zo woest aantrekkelijk).
Maar terug naar Jan, want die jubileert. Hij timmerde toen al veel langer aan de weg dan ik. In 1969 ontwierp hij bijvoorbeeld de kubusbank, een klassieker die nog altijd wordt verkocht. De bank geldt als symbool voor de modernisering van de Nederlandse woninginrichting en is opgenomen in de collecties van het Stedelijk Museum in Amsterdam en het Centraal Museum in Utrecht. Je ziet hem hieronder op een exemplaar in Mondriaankleuren.
Jan gaf het vak glamour, je was bij wijze van spreken pas écht een BN’er als hij je interieur had ‘gedaan’. En herinnert u zich deze nog: Glamourland, de kijkcijferhit waarin Gert Jan Dröge de kijkers meenam naar feestjes, premières, jachtpartijen en vernissages en ons zo een blik gunde in de wereld van de nouveau riche. Ironisch voorzag hij deze evenementen van commentaar en als de Des Bouvrietjes in beeld kwamen (en dat was váák) hoorde je steevast 'daar zijn we weer'.
Maar Jans werk is van grote betekenis geweest: hij leerde ons Nederlanders wonen in witte, lichte ruimten en doorbrak letterlijk en figuurlijk heel wat muren. Ook door collega’s wordt hij zeer gewaardeerd en voor de jongere generaties is hij een voorbeeld: ‘Hij is nog steeds creatief op de vierkante millimeter.’ In 2009 ontving de ontwerper een koninklijke onderscheiding op het gebied van kunst en design. En er zijn zelfs twee opleidingen naar hem vernoemd: het Jan des Bouvrie College is onderdeel van het ROC in Amsterdam. De Jan des Bouvries Academie is een hbo-opleiding van Saxion Next, een particuliere hogeschool voor beroepsonderwijs in Deventer.
Het doel was altijd om mensen 'te leren wonen’. In verschillende interieurboeken geeft hij advies op het gebied van interieurdesign. Ik mocht er aan een paar meewerken: in 1997 aan Dutch Touch – Jan des Bouvrie door het illustere echtpaar Barbara en René Stoeltie (zij schreef, hij fotografeerde) en in hetzelfde jaar aan het Grote Metamorfose Ideeënboek, met zijn interieurs uit het toen razend populaire tv-programma TV Woonmagazine. Jan heeft trouwens nooit enig idee gehad van wie ik was, hij is ontzettend dyslectisch en ik het tegenovergestelde, dus ik redigeerde boeken die hij nooit heeft gelezen. Toch was het een leuke tijd. En ik heb zijn handtekening als aandenken.
Beeld: ANP