1. Focus op de kernboodschap
Wanneer je rollup banners gaat ontwerpen, krijg je misschien snel de neiging om er veel informatie op te zetten. Toch blijkt in de praktijk 'less is more'. Gebruik simpele en duidelijke koppen. Leesbaarheid heeft prioriteit. Om extra lang de aandacht van voorbijgangers te houden, kies je voor verschillende informatie die op verschillende afstanden leesbaar is. Bijvoorbeeld een grote kop die je vanaf 30 meter ziet en specifiekere informatie die je pas ziet vanaf 3 meter.
2. Plaats het belangrijkste bovenaan
Wat is de laatste keer dat je de informatie helemaal onderaan een rollup banner hebt gelezen? Vast een poosje geleden! Feit is dat mensen vooral de informatie bovenaan een banner lezen. Dat springt immers in het oog. Maak hier gebruik van door je kernboodschap bovenin te plaatsen. Verdere details voor geïnteresseerden plaats je lager op de banner.
3. Ga voor de perfecte locatie
Op Times Square hebben ze het begrepen - en op veel Nederlandse snelwegen ook: je moet reclame maken op strategische plekken waar veel verkeer is. Overweeg dus goed waar jij jouw rollup banners plaatst. Op een beurs of evenement wil je ze bijvoorbeeld bij de ingang of langs de looproute plaatsen. Hoe meer mensen de banner zien, hoe breder jouw boodschap verspreid wordt! Ook wanneer mensen jouw stand of winkel niet betreden, blijft de boodschap vaak hangen.
4. Wees nauwkeurig bij het ontwerpen
Voordat je jouw ontwerp aanlevert bij een professionele partij als Expofit, moet alles 100% kloppen. Een foutje is snel gemaakt en zorgt voor een minder aantrekkelijke banner. Zorg er in de basis voor dat de letters goed leesbaar zijn en genoeg contrast hebben met de achtergrond. De minimale lettergrootte ligt vaak rond de 60 pt. Houd verder wat marge aan de randen om te voorkomen dat elementen buiten de banner of uiteindelijk in de cassette vallen.
5. Maak slim gebruik van kleuren
Kleuren hebben een sterke invloed op de perceptie die mensen van jouw banner hebben. Hier kun je slim gebruik van maken. Felle kleuren vangen de aandacht, waar grijstinten juist rustig en geordend ogen. Voor een persoonlijke uitstraling blijf je bij voorkeur in de buurt van je huiskleuren.