Ze heeft in de 25 jaar dat haar merk nu bestaat een stempel gedrukt op de lingeriewereld. Of eigenlijk deed Marlies Dekkers dat meteen al.
In 1993 begon ze. Haar eerste echte commercieel draagbare model was de spiderbeha. ‘In die tijd werd de string nog onder de toonbank verkocht’, lacht Marlies Dekkers (52), en hing haar lingerie nog ergens achter in de winkel. Het duurde even voor winkeliers haar uitgesproken en nu iconische lingerie in de etalage hingen. Inmiddels is ze te koop in 25 landen. Na een faillissement in 2013 maakte ze een succesvolle doorstart door een aantal winkels te sluiten en ook online te gaan verkopen.
Naakt
Marlies Dekkers is altijd een lingerieontwerper geweest met een boodschap. Haar missie: dare to dream, dare to grow, dare to be. Zo wil ze vrouwen helpen van zichzelf te houden. ‘Ik wil uitdragen dat een vrouw zich goed moet voelen bij haar spiegelbeeld. Als ontwerpster heb ik altijd willen meegeven dat je naakt op je allermooist bent.’ Om die reden stapte ze zelf ooit naakt de catwalk op. ‘Om mensen te zeggen dat ze zich moeten accepteren zoals ze zijn. Wees trots op je heupen of je grote borsten.’ Lingerie moet een vrouw in eerste plaats zelfvertrouwen geven, geen lustobject van haar maken.
Jeans, leer en… zilver
Voor de 25e verjaardag van haar merk heeft ze een zilveren beha ontworpen. Tja, waarom niet, ze houdt nu eenmaal van experimenteren. ‘Niemand maakte ooit een beha in jeans, tot ik het deed. Niemand maakte ooit een kwalitatieve beha van leer, tot ik het deed.’ Het geheim van een goede beha is volgens Dekkers toch vooral de juiste maat dragen. ‘Zo’n 70 tot 80 procent van de vrouwen draagt de verkeerde maat. Dan kan ik twee jaar werken aan het perfectioneren van een beha, maar dan doet het uiteindelijk niets.’ Zo droeg ze als jonkie de spiderbeha, maar kiest ze nu voor de Gloria of de Femme Fatale uit haar collectie. 'Realiseer je dat door de veranderingen van je lichaam niet elk model je meer past.'
Workshops
25 jaar and still going strong. Dekkers is nog lang niet klaar met haar missie. ‘Ik ga het komende jaar door vijftien landen toeren om workshops te geven; vrouwen een spiegel voor te houden, ze motiveren aan de slag te gaan met hun dromen en ze leren van zichzelf te houden.’ En ze blijft ontwerpen. ‘Ik heb nooit het gevoel dat ik m’n plafond heb bereikt. Ik blijf nieuwe dingen zien en ik blijf mezelf uitdagen.’
Bronnen: AD, Fashion United