Gezond zijn en gezond blijven, daar draait het in 2021 om!
Oké, officieel is het nooit bewezen en is Blue Monday voortgekomen uit het creatieve brein van een marketingman die vakanties wilde verkopen. Dat het begrip zo aansloeg, is echter best te begrijpen: het is koud, na de feestdagen zitten veel mensen krap en de goede voornemens zijn al grotendeels gesneuveld.
Tel daarbij op dat we al zo'n tien maanden het Blue Monday gevoel hebben en het is dit jaar actueler dan ooit. Is er ook nog goed nieuws? Ja, gezondheidsspecialist Wies Verbeek van BLOW (Beetje Leuk Ouder Worden) zette de trends op een rij die ook na vandaag je leven een beetje leuker, makkelijker en mooier zullen maken.
GEZONDHEID
Belangstelling voor gezond leven neemt toe
“Gezonde leefstijl belangrijker dan ooit” kopt het ene na het andere nieuwsbericht. De pandemie van afgelopen jaar heeft ons laten zien hóe belangrijk het is om gezond te zijn. We zagen dat een ongezonde levensstijl ons kwetsbaar maakt. (Tussen de 65 en 80% van de coronapatiënten op de intensive care heeft overgewicht).
Die bewustwording heeft ertoe geleid dat we meer interesse hebben in een gezonde leefstijl. Ook vanuit de overheid en de zorg zal komend jaar de focus meer op preventie gaan liggen.
De digitale dokter
De digitale consulten bij artsen en specialisten werden afgelopen jaar als noodoplossing ingezet om persoonlijk contact te vermijden. Maar de vele voordelen die eHealth met zich mee blijkt te brengen, zorgt ervoor dat ook zonder pandemie de digitalisering in de gezondheidszorg zal toenemen.
Via eHealth kunnen patiënten en artsen elektronisch met elkaar communiceren. Denk aan diagnoses stellen, uitslagen overleggen en informatie uitwisselen. Ook kunnen patiënten informatie over hun gezondheid delen met de zorgverlener via beveiligde internetpagina’s.
Weerstand en nog eens weerstand
‘Voor een betere weerstand,’ ‘Een sterker immuunsysteem.’ We zullen het komend jaar overal zien en horen. Een beter afweersysteem zorgt er immers voor dat we minder vatbaar zijn voor virussen. Dat is ons afgelopen jaar al duidelijk geworden. Maar ook komend jaar zullen we van alles doen om onze weerstand te verhogen.
Een gezonde leefstijl (gezonde voeding, voldoende beweging, slaap en ontspanning, stoppen met roken en alcohol matigen) kan bij veel mensen het immuunsysteem binnen enkele weken al versterken en kan de kans op een ernstig beloop van Corona en andere virussen verkleinen. De commercie zal er ongetwijfeld handig op inspelen.
Gezonde vakanties
Health en fitness-trips raken in trek: denk aan wellness vakanties waarbij een gezondheids-apk wordt aangeboden in de vorm van bloed- en urinetesten, voedingsanalyses en begeleiding bij het versterken van het immuunsysteem en het veranderen van levensstijl. Of het werkt is een tweede, voldoening zal het ongetwijfeld geven.
2. ONLINE BEWEGEN
Livestreaming is een blijvertje
'Als mensen niet naar de sportschool kunnen, breng dan de sportschool naar de mensen,' was het credo afgelopen jaar. Nu we hebben gezien wat er allemaal mogelijk is online zal ook komend jaar de digitale trainingen de norm worden. Thuis-sport neemt toe en zal waarschijnlijk ook nooit meer verdwijnen.
We volgen video-workouts op youtube of online lessen van de sportschool. De sportscholen die zullen overleven zijn die scholen die zich aan deze trend kunnen aanpassen via hybride lidmaatschappen met persoonlijke en virtuele aanbiedingen. Livestream trainingen worden steeds professioneler en interessanter.
Sporten met je app
Ook digitale trainingsproducten, apps en gadgets gaan meer mogelijkheden bieden, veelal met op maat gemaakte trainingsprogramma’s.
Fitness apps als Sworkit, Strava, Freeletics, 7 minutes workout worden steeds populairder. Wil je alleen pilates oefeningen doen? Of liever cardio-workouts? Of juist krachttraining, maar alleen voor het bovenlichaam? Er is voor elk wat wils.
Maar behalve apps zijn er nog veel meer slimme digitale hulpmiddelen om thuis te trainen. Wat te denken van de Mirror, een spiegel die je als virtuele coach begeleidt in allerlei trainingen, of de Peloton, een spinning-fiets met tablet en uitgebreid programma van onlinelessen, zowel live als on demand.
En zo zullen komend jaar nog veel meer bedrijven de thuissportmarkt proberen te veroveren met digitale uitvindingen.
Naar buiten waar de vogeltjes fluiten
Trainen in de sportschool ging een lange tijd niet meer. Maar buiten kon er nog veel. Attributen werden naar buiten gesleept en er werden programma’s voor in het park bedacht.
Ook deze hype lijkt niet meer te stoppen. We hebben de smaak van het trainen in de openlucht te pakken gekregen.
3. BEAUTY IN 2021
De huidbarrière in de belangstelling
Probiotische huidverzorging zal een enorme groei doormaken. Alles draait om het ecosysteem van levende micro-organismen op onze huid. Dat gaan we terug zien in producten die probiotica en prebiotica combineren om het microbioom van de huid in evenwicht te brengen.
Weten wat we smeren
Ook als het om huidverzorging en make-up gaat, is transparantie een enorme trend. Consumenten willen weten wat er in hun producten zit. Deze druk heeft ertoe geleid dat bedrijven zich steeds meer richten op duurzamere formules en natuurlijke ingrediënten. Plantaardig is in, en hoe minder ingrediënten hoe beter. Bakuchiol is het nieuwe natuurlijk anti-aging ingrediënt en ook blijft Gotu Kola en gember populair als ingrediënt.
Behandelingen uit en thuis
Led therapie in salons en klinieken is in opmars. Het bestond al even maar de apparatuur wordt steeds geavanceerder. Ledlicht kan roodheid, acne en veroudering aanpakken zonder fysieke aanraking of kans op huidirritatie. Ook wordt ledlicht in combinatie met andere behandelingen zoals peeling of mesotherapie gebruikt. Ook zie je steeds meer led-apparaten voor thuis, hoewel deze meestal niet dezelfde resultaten geven als die in de kliniek.
De ‘home devices’ schieten als paddenstoelen uit de grond. Van laser-achtige apparaten en microstroom-rollers tot high tech gadgets voor betere contouren; mensen zullen er het komend jaar steeds meer gebruik van maken. De Amerikaanse wellness en gezondheidssite Well and Good heeft hoge verwachtingen van de anti-aging en gezichtverzorgingstools Droplette en het Opulus Activator-apparaat.
4. DE OVERGANG IS HOT!
Beroemdheden zoals Gwyneth Paltrow, Oprah Winfrey, Michelle Obama en hier in Nederland Isa Hoes en Medina Schuurman, hebben er mede voor gezorgd dat de overgang meer bespreekbaar werd.
Verwacht wordt dat er een toename in 2021 zal zijn van het aantal producten dat de vervelende symptomen van de overgang tegengaat.
Foto's (c) Getty Images
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in