Een staat van dienst om trots op te zijn.
Renée Soutendijk maakte in 1978 haar filmdebuut in Pastorale en heeft een CV met producties als Dagboek van een Herdershond (als Klaasje Weenink!) en Zeg 'ns Aaa tot prachtige speelfilms als Spetters, Het meisje met het rode haar en De vierde man.
Getty Images | Hans van Tongeren, Paul Verhoeven en Renée Soutendijk
Het lijkt soms alsof ze na de jaren tachtig is verdwenen, maar kijk je naar alles wat ze heeft gedaan, dan zie je dat ze al 45 jaar gestaag werkt, in het theater, voor televisie en in films, in meerdere talen, waarmee ze zichzelf slim in een grotere markt zette dan alleen de Nederlandstalige.
En nu is er Sweet Dreams, waarmee gisteren het Nederlands Filmfestival aftrapte. Renée speelt Agathe die een suikerplantage beheert rond 1900 en kampt met een soms duivelse en soms aandoenlijke vorm van tropenkolder. Het is een geweldige film én een geweldige rol. Eerder won ze er de prijs voor Beste Actrice bij het Filmfestival van Locarno voor en Sweet Dreams is de Nederlandse inzending voor de Academy Awards in 2024.
Sweet Dreams
Zodat er nu wordt gesproken van een comeback, terwijl ze eigenlijk nooit helemaal weg is geweest. Soutendijk relativeert de medialuwte in het Algemeen Dagblad: "Ik ben wat ouder geworden. Er zijn simpelweg weinig interessante rollen voor vrouwen tussen de 50 en 60. Dat is echt een moeilijke leeftijdscategorie. En ik was of te oud voor de jonge moederrol of nog niet oud genoeg om die bejaarde dame met veel levenservaring te spelen."
Getty Images
Renée – ze woont in Amsterdam en heeft inmiddels kleinkinderen – stelt ook nuchter vast dat er een heel nieuwe generatie filmmakers aan het werk is die zich meer laten inspireren door verhalen van leeftijdsgenoten. Desondanks vindt ze het leuk dat er nu opeens weer zoveel aandacht en waardering voor haar is, al blijft ze ook hier vrij kalm onder.
BrunoPress | Renée met dochter Caro Lensen en kleinkinderen in 2021
"De spotlights heb ik niet per se gemist," zeg ze. "Ik zoek ze het liefst alleen op als ik daarmee een mooie productie kan promoten. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik mezélf moest verkopen. Ik ben dan ook niet jaloers op de jongere generatie die via social media constant aan de weg moeten timmeren om gezien te blijven worden."
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in
- IPA/ABACA