Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Cathelijne Broers: 'Ik ben niet zo keurig als sommige mensen denken'

'Bij goed onderhandelen, win je allebei,' aldus de kunstdiplomaat. Meebewegen leerde ze als kind al. Dat helpt Cathelijne Broers (51), nu nog directeur van de Hermitage en De Nieuwe Kerk en vanaf november directeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds, bij het onderhandelen. Tegenslag maakt haar s...

Cathelijne Broers: 'Ik ben niet zo keurig als sommige mensen denken'

'Bij goed onderhandelen, win je allebei,' aldus de kunstdiplomaat.

Meebewegen leerde ze als kind al. Dat helpt Cathelijne Broers (51), nu nog directeur van de Hermitage en De Nieuwe Kerk en vanaf november directeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds, bij het onderhandelen. Tegenslag maakt haar strijdbaar. ‘Dat is zo fijn aan geen 25 meer zijn.’

Het uitzicht van haar werk­kamer in de Hermitage is waarschijnlijk het mooi­ste van Amsterdam. Zelfs voormalig burge­meester Van der Laan grapte bij zijn bezoek aan Cathelijne: ‘Verdorie, je hebt een mooiere kamer dan ik, door dat uitzicht.’ Cathelijne is er zelf ook vol van: ‘Het allergaafste vind ik dat het zo enorm licht is en dat ik tussen de elementen zit. Als het waait, waaien de bomen voor mijn raam. Als de zon schijnt, schijnt hij naar binnen en reflecteert hij op het water van de Amstel. En ik zit middenin de stad: ik zie boten, fietsers, trams – en al onze bezoe­kers die over de brug aan komen lopen.’

Maar eenmaal achter haar bureau ziet Cathelijne niks van de kamer: ‘Dan zit ik in zó’n überconcentratie dat ik net zo goed in de gangkast kan zitten. Maar mijn kamer leent zich enorm voor rondwandelen tijdens moeilijke telefoongesprekken. Het licht en de ruimte die ik dan voel, helpen me.’

MEEBEWEGEN

Cathelijne wordt geroemd om haar diplo­matie; ze zou alles voor elkaar krijgen. Binnen een paar maanden maakte ze De Nieuwe Kerk gereed voor de inhuldiging van de koning, ze onderhandelt over tonnen met sponsoren en haalt met veel tact, door­tastendheid en charme de mooiste werken van andere musea, waaronder de Hermitage van Sint Petersburg, naar de Amsterdamse Hermitage.

Die diplomatie wortelt wellicht al in haar jeugd. Na de scheiding van haar ouders, toen Cathelijne zes was, schipperde ze tussen de alternatieve wereld van haar moeder en de zakenwereld van haar vader. ‘Als kind bewoog ik mee, ik wilde dat ieder­een het zo goed mogelijk had. Ondertussen raakte ik in beide werelden thuis, ik spreek beide “talen”.’

Nu communiceert ze dus net zo gemakkelijk met een kunstenaar als met een sponsor uit het bedrijfsleven. Kunst helpt haar ook als onderhandelaar. ‘Bij kunst kijk je voorbij wat je op het eerste oog ziet. Dat kun je ook bij mensen doen, dat maakt je heel sensitief. Inlevingsvermogen is ook belangrijk: als je bereid bent om in het hoofd van de ander te gaan zitten, zie je meteen waar jij zelf tekortschiet. En dan kun je spelen; een soort Stratego waarbij je veel stappen vooraf overdenkt. Als je het goed doet, win je allebei.’

SUPERENERGIE

Voor een belangrijk gesprek is Cathelijne soms wel nerveus. ‘Maar ik lig er niet wak­ker van. Ik word vroeg wakker en ben dan heel alert. Op een gegeven moment kan ik het goed loslaten, dan wandel ik even of ik doe wat yoga. Ik vertrouw op mijn uitge­breide voorbereidingen.’

Dit voorjaar zag het werk er voor Cathelijne heel anders uit. De Hermitage en De Nieuwe Kerk moesten dicht, en omdat die geen sub­sidie krijgen, stapelden de zorgen zich op. ‘We hadden lang geen perspectief, daarom verzon ik het zelf: alles voorbereiden om te openen op 1 juni, en had het dan nog niet gemogen, dan verzonnen we wel een andere list. Dat vind ik fijn aan geen 25 meer zijn. Ik weet niet altijd hoe ik een probleem ga oplossen, maar ik weet wel dat er voor veel problemen oplos­singen zijn, zodra je in beweging komt.’

Cathelijne heeft sowieso geen problemen met ouder worden. ‘Het lichamelijke verval is jammer, maar ik vind elke levensfase een spannende ontdekking. Ik zal me niet snel aan plastische chirurgie wagen. Ik wil altijd vooruit, dan zou het heel gek zijn als ik ineens op dit punt achteruit wil gaan.’

Tijdens het gesprek heeft Cathelijne vaak een ondeugende oogopslag, alsof er een glimmend, nieuwsgierig kind in haar ver­borgen zit. ‘Ik heb altijd wel zin in actie, in leuke dingen. Ik kleed me klassiek-modern, meestal in bescheiden kleuren, maar ik ben niet zo keurig als mensen soms denken. Ik zoek altijd de randjes en ik kijk naar kan­sen. Die bellen niet zelf aan, die moet je zoeken. Mijn hart gaat het snelste kloppen als ik heel mooi kan samenwerken: als we met kunst verhalen vertellen. En als we mensen daar blij mee kunnen maken of hen met een andere blik kunnen laten kijken. Bij kinderen vind ik dat het allerleukste.’

VEEL LIEFDE

Cathelijne is ook een van de aanjagers van de organisatie NL2025, die strijdt voor betere gezondheidszorg, duurzaamheid en beter onderwijs. Is haar leven niet al druk genoeg met twee instellingen en een gezin?

‘Ik wil kansenongelijkheid uit de samenle­ving bannen en ik zie het als een maat­schappelijke plicht om iets terug te geven. Ik heb een volle agenda, maar ik zorg dat ik in balans blijf door wát ik doe, volledig te doen. Tijdens het eten thuis, eten we dus en praten we met elkaar en dan ga ik niet tussendoor appen voor werk.

Ik kook graag, dat maakt mijn hoofd lekker leeg. En ik ben best een leuke moeder, met aandacht en veel liefde, maar ik ben geen curlingmoe­der. Mijn kinderen van 15 en 17 krijgen ook vrijheid én verantwoordelijkheid. Het mooie van de combinatie gezin en werk is, dat het heel relativerend is. Thuis is er altijd iets aan de hand: de melk is op of er is een gym­tas kwijt. Maar dat houdt mijn voeten op de grond als ik met grote deals bezig ben.’

Cathelijne's mooie dingen van het leven

Geur ‘Ik ben heel honkvast met mijn parfum: Mon Guerlain. Die past bij me; zacht én krachtig.’

Netflix 'Unorthodox, een serie over een joods meisje dat vertrekt uit haar orthodoxe omgeving. Aandoenlijk en heftig.’

Kledingstuk ‘Ik ben dol op koker-rokken; mooi vrouwelijk en ze zitten lekker, want ze zijn nooit te kort.’

Boek ‘Het achtste leven van Nino Haratischwili, een fantastische, dikke pil over een Georgische familie. Wat mij greep, was de vraag waarom mensen slecht zijn. Zij beschrijft dat gruwelijk en mooi.’

Restaurant ‘Meneer de Wit heeft honger in Amsterdam: tovenaars met kruiden en groenten,'

Motto ‘Tom Poes verzin een list. Dat moet je als directeur altijd: listen en oplossingen verzinnen.’

(c) DPG Media / Nouveau 2020

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Celebs
  • Stef Nagel