Vanaf vandaag is ons land een een internationaal modeblad rijker. Van het van origine Franse tijdschrift Numéro verschijnt voortaan vier keer een Nederlandse editie.
Voor insiders is Numéro een bekende naam, het is een van de meest luxueuze en modebewuste titels die er zijn, met fotografie die net wat artistieker en rebelser is dan Vogue of Harper's Bazaar. De eerste Numéro werd in 1999 in Parijs uitgegeven door Babeth Djian, die nog steeds hoofdredacteur is. Daarna kwamen Numéro Tokyo, Korea, China, Thailand, Russia en Berlin op de markt.
Nederland leidende speler
Uitgever van de Nederlandse editie is Floris Müller, hoofdredacteur de 24-jarige Timotej Letonja, een Sloveen die sinds een paar jaar in Amsterdam woont. Hij vindt ons land een belangrijke en leidende speler in de modewereld. 'Nederlandse ontwerpers en modefotografen hebben internationaal een grote naam en ons land levert disproportioneel veel topmodellen,' zegt Letonja, die eerder omvangrijke redactionele producties maakte voor Vogue, Cosmopolitan en andere edities van Numéro.
Bij andere nationale uitgaven van modebladen worden artikelen vaak alleen vertaald, de Nederlandse redactie van Numéro belooft vooral eigen verhalen te creëren die op de lokale markt worden toegespitst. Hoewel de nadruk ligt op mode, brengt de Nederlandse Numéro ook achtergronden op het gebied van design, kunst, film, muziek en literatuur. Twee van de vier jaarlijkse uitgaven zullen verschijnen onder de titel Numéro Homme, bedoeld voor mannen.
Bron: Parool
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in