Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Body inclusiviteit in fashion? Vergeet het maar...

Weet je nog, drie jaar geleden, toen er opeens realistische bodytypes over de catwalk liepen? Ze zijn alweer verdwenen en dat is te triest voor woorden.

Skinny modellen PFW AW 2023

De mond vol van inclusiviteit, maar in de praktijk komt er niets van terecht.

Het heeft maar heel kort geduurd, zo rond 2020, dat er op de catwalk modellen te zien waren waar je je als normale sterveling in kon herkennen. De een was wat ouder, de ander liep met een litteken en andere hadden maten die een stuk boven de geijkte Size Zero lagen.

Alles zou ánders worden

Labels hadden de mond vol van inclusiviteit, riepen om het hardst dat ze fashion voor iedereen maakten en dat Alles Anders zou worden. Nou, mooi niet. Al snel liepen er weer alleen nog maar heel slanke, heel jonge modellen over de catwalk.

Beschamende representatie

Bij de AW 2023 shows was slechts 0,6 procent van de modellen plus size (in modeland is dat maat 42-44) volgens het Vogue Business Size Inclusivity Report. Dat wil zeggen dat slechts 17 van de 2019 merken die hun collecties in vier grote steden toonden een plus size look boden.

Liefdeloos en onprofessioneel

Voor wie het wil weten: er was keuze uit twee smaken. Of het model werd verborgen onder een grotesk grote jas of kreeg iets superstraks aan waar een normaal mens met een buikje nog eens over zou nadenken. Een paar excuus-Truzen dus, liefdeloos en onprofessioneel gekleed, om er vanaf te zijn. Onderliggende boodschap: je mag er niet zijn, je mag als vrouw beslist niet meer ruimte innemen dan een Size Zero, als je in beeld wilt komen.

Plus-size markt is enorm

En dit terwijl de plus-size markt dit jaar wordt geschat op 288 miljard dollar volgens Future Market Insights. Je zou zeggen: hier valt geld te verdienen, speel er op in. Maar Parijs, Milaan, Londen en New York sluiten liever die hele groep uit, als een stelletje snobby bully's.

Als bliksemafleider is er nu veel geronk over hun duurzaam ze zijn. Dat is ook belangrijk, maar de core business van een modelabel is toch kleding maken waarin de drager zich fabulous voelt. En gezien het prijskaartje wat aan designer wear hangt, mag je dat als klant ook verwachten.

Het kan wél

Talloze minder prestigieuze labels bewijzen dat je er zelfs met maat 56 nog prachtig uit kunt zien, als er even wordt nagedacht over het ontwerp. Dat de grote namen dit niet doen is lui, harteloos en hopeloos gedateerd. En dat laatste is pas écht een doodzonde in de modewereld.

Openingsfoto: Paris Fashion Week AW 2023 v.l.n.r. Chloe, Hermès, Victoria Beckham, Miu Miu en Stella McCartney

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Mode
  • Getty Images