De socials zijn een niet onaardige plek om trends bij elkaar te googelen. Beauty Pie analyseerde miljoenen datagegevens, van de meest gezochte hashtags op TikTok en Instagram tot zoekopdrachten op Google en Pinterest en komt tot deze trends in 2022. We zetten er ook wat eigen observaties bij, als beautylovers.
1 De Wolf Cut
Bijna 2 miljard keer is er op deze term geklikt en daarmee is het 't kapsel van het jaar. Het is een soort liefdesbaby tussen een seventies shag en een jaren tachtig matje: wild in laagjes.
2 Graphic Eyeliner
Een klassieke cat-eye is zó 2021, dit jaar kwam de eyeliner in kleur, in dubbele lijnen, in de arcadeboog, in spannende strepen of met special effects in glans.
3 Huidbarrière
Elk zichzelf respecterend beautylabel stuurde ellenlange persberichten vol onbegrijpelijke termen over het belang van een gezonde huidbarrière. Anti-age was niet meer zo belangrijk, bescherming was álles.
4 Geen blabla, maar betaalbaar
In het verlengde van de groeiende interesse voor de huidbarrière werd nicacinamide een hit, vooral ook omdat merken als The Ordinary en The Inkey List al voor minder dan een tientje dit topproduct aanboden. Ook dát is een echte 2022 trend: geen ingewikkelde verhalen en 23 peperdure producten in een verzorgingslijn, maar simpel, betaalbaar en overzichtelijk: meer dan drie producten heb je niet nodig.
5 Brow lamination
Niet nieuw, maar met 1,3 miljard hits in 2022 toch niet te negeren: brow lamination. Het is een soort fixatie voor je wenkbrauwen waardoor je wenkies vier tot zes weken in model (dat wil zeggen: omhoog gekamd) blijven zitten.
6 Mermaid hair
Lang haar. Golvend haar. Lang golvend haar in pastelkleuren. Extensions voor het betere Ariel-gevoel. Als er 771 miljoen keer op is gezocht, is zeemeerminhaar een dingetje.
7 Slugging
De trend die leidde tot extra wasjes: voor het naar bed gaan verzorg je je huid zoals gewoonlijk, om er daarna een dikke laag vaseline over aan te brengen om alle werkzame stoffen en vocht in de huid te brengen. Het resultaat zou een poezelzachte huid in de ochtend zijn (en zoals gezegd vettig beddengoed). Of het echt werkt, is niet bewezen (het kan je poriën ook behoorlijk verstoppen), maar Vaseline is ook ijverig ingezet als middel voor een beetje betaalbare glow overdag – je kunt het maar in huis hebben, als je eruit wilt zien als een geglazuurde donut.
8 Serums voor wimper- en wenkies
Disney
Wie wil er nu geen wenkbrauwen als Cara Delevingne en wimpels als Bambi? In zwang in 2022: serums die de groei en het volume van wimper- en wenkbrauwhaartjes zouden stimuleren.
9 De comeback van de pony
Netflix
We blame Emily in Paris. En Wednesday. De 50+ flatterende French Fringe moest plaats maken voor de klassieke pony. Het is héél 50+ om deze trend met opgeheven hoofd te negeren, tenzij je de 'oud meisje' look ambieert.
10 De parfumscène moet aan de bak
Giphy
Op het gebied van geuren was 2022 een dieptriest jaar. Om te cashen brachten labels saaie flanker na flanker uit van een bekende geur. Als overal bergamot in zit, weet je dat de inspiratie van beroepsneuzen op is. En weinig volwassen vrouwen zullen zich aangesproken voelen door campagnes waarin piepjonge meisjes verleidelijk / boos kijken.
Geen wonder dat consumenten steeds meer naar niche parfums zoeken, een wereld waarin nog wél spannende dingen gebeuren en je bovendien meestal niet meteen een enorme fles hoeft aan te schaffen om eens te kijken of een geur bij je past. Take note, Haute Parfums: 2022 was een stevige waarschuwing voor jullie.
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in
- Getty Images