Het is alweer bijna een jaar geleden dat Netflix Tidying Up with Marie Kondo lanceerde. Slim, want nooit zijn onze opruimvoornemens zo groot als op 1 januari. Na haar bestsellers werd ook deze serie een kijkcijferhit. Maar helaas, zoals wel vaker gebeurt bij groot succes, slaat ook de Japanse netheidsgoeroe nu door...
Ze zette opruimen wereldwijd op de kaart, maakte er een ware kunst van waar de media niet over uitgepraat raakten, en wij ook niet: we verslonden haar boeken Opgeruimd! en Spark Joy. En deden meer of minder geslaagde pogingen om ons aan haar strikte regels te houden. Niet zelden zuchtend, want het principe om alleen te bewaren waar je vreugde aan beleeft is nu eenmaal niet heel Hollands. Hilarisch om te lezen waren de vele artikelen en columns waarin mensen verslag deden van hun KonMari-proces. In de tussentijd liep Marie heel zen lachend binnen.
Maar nu...
Zoals dat gaat met hypes neemt de belangstelling op een gegeven moment af. En moet er een list worden bedacht om de boel weer aan te jagen. Dat is een cruciaal moment, waarop ondernemers in een poging om het eerdere succes te evenaren niet altijd even handige beslissingen nemen. Marie Kondo denkt bijvoorbeeld dat een online woonspullenwinkel een aardig idee is. Daar is op social media nogal verbaasd op gereageerd: hoezo ga je mensen aansporen om nieuwe dingen te kopen als je ze eerst geleerd hebt om zo'n beetje alles weg te doen?
Worden we hier blij van?
Maar liefst 125 producten verkoopt ze, die door hun ontwerp van een grote eenvoud lijken te zijn. Maar zitten we nu echt te wachten op, of sterker nog, worden onze huizen en levens vreugdevoller van...
... een brass tool holder van 275 dollar?
... een stemvork met rozenkwarts van 75 dollar?
... of een koperen spiegel van 150 dollar?
Tuurlijk, Marie!
Op haar site meldt de Japanse ook ineens: ‘De KonMari-methode gaat niet over spullen wegdoen, het gaat om het bewustzijn van wat jou plezier brengt. Als je klaar bent met opruimen, is er ruimte om nieuwe, betekenisvolle producten welkom te heten. Ik kan geen groter geluk bedenken in het leven dan omringd zijn met alleen de dingen waarvan ik hou.’
In de Wall Street Journal meldt ze dat ze consumentisme niet probeert te promoten, maar dat ze door haar fans is gevraagd wat voor items zij graag in huis heeft. 'Wat voor mij het belangrijkst is, is dat je jezelf omringt met items die jou plezier geven. Als de kom die je nu gebruikt jou plezier geeft, dan moedig ik absoluut niet aan dat je die vervangt.' Tuurlijk, Marie!
Beeld: ANP
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in