De zomer is van iedereen, ongeacht hoe je eruit ziet.
Aan de ene kant is het een beetje betuttelend, een campagne om vrouwen aan te moedigen van het strand en de zee te genieten, ongeacht hoe ze eruit zien. Of we in de golven willen plonzen, maken we nog altijd zelf wel uit, toch?
Anderzijds zijn er nog altijd veel vrouwen die liever niet in badpak of bikini rondlopen omdat ze zich er niet lekker in voelen omdat ze er niet uitzien als Doutzen Kroes of omdat ze gemene opmerkingen krijgen die ze niet zo makkelijk van zich af kunnen schudden.
En dan is het weer wél nuttig als de boodschap nog eens wordt benadrukt dat elk lijf een strandlijf is en dat je er mag zijn. Dus ook met okselhaar, met één borst en met wat meer vlees op de botten dan het schoonheidsideaal waar we jaren mee zijn gehersenspoeld propageert.
De campagne werd deze week op sociale media gelanceerd door de Spaanse minister van Sociale Zaken, Ione Belarra, tevens leider van coalitiepartij Podemos. ‘Alle lichamen zijn geschikt voor het strand. Of voor de bergen. Ons lichaam moet worden verzorgd, gerespecteerd en genoten. De zomer is ook van ons’, tweette de 33-jarige minister.
Wat vind jij: goed signaal of overbodige boodschap?
UPDATE
Over de foto is inmiddels veel te doen en niet vanwege het idee erachter. Zo blijkt de liggende vrouw Britse Sian Green-Lord te zijn, die verbijsterd is dat haar beenprothese is weggewerkt, iets wat nogal indruist tegen de hele diversiteitsboodschap.
"Het is één ding dat mijn foto zonder toestemming gebruikt wordt, maar het is iets anders om mijn lichaam te fotoshoppen. Mijn lichaam, met mijn beenprothese", zegt ze. "Ik tril van woede."
Model Nyome Nicholas-Williams (de zittende vrouw) zei vrijdag al tegen BBC News dat haar foto ongevraagd is gebruikt. Een van haar volgers attendeerde haar op de poster. De maker ervan heeft weliswaar de kleur van de bikini aangepast, net als de lichaamshouding, maar de vrouw op de foto is onmiskenbaar Nicholas-Williams.
Het model noemt het ironisch dat uitgerekend een vrouweninstituut geen toestemming vraagt voor het gebruik van hun foto's. Volgens Nicholas-Williams heeft Arte Mapache, de maker van de poster, haar excuses aangeboden en verteld dat ze in tijdnood zat.
Mapache heeft haar excuses aangeboden voor het gebruik van de foto's. De illustrator wil haar inkomsten van de campagne delen met de vrouwen om het goed te maken.
Foto (c) Getty Images
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in