Positief over ouder worden? Dat kan je leven verlengen.
Wies Verbeek wil het éven hebben over de obsessie met anti-aging.
‘Tien tips om er tien jaar jonger uit te zien!’, ‘Voor altijd jong met dit supplement’, ‘De beste anti-aging-crème die er bestaat’. Vrijwel ons hele leven lang wordt ons verteld dat we er jong uit moeten zien. Jong is mooi, oud niet. En dus doen we er alles aan om jong ‘te worden’ en zijn we dol op anti-aging-pillen, oefeningen en crèmes. Ik ook. Ik wil ook graag jong zijn. Zie ik een kop over anti-aging-middelen boven een artikel, dan móét ik het lezen; stel je voor dat het werkt!
Maar in feite zeg je met de term ‘anti-aging’ dat je tegen ouder worden bent. Dat we veroudering moeten bestrijden. Misschien lijkt dat spijkers op laag water zoeken, maar als alles en iedereen het altijd maar over anti-aging heeft, gaan we het nog geloven ook. Sterker nog, dat doen de meesten al lang. Het is wat alle media en adverteerders laten zien. Het draait om happy, prachtige, sexy dertigers. Ben je ouder, dan heb je pech.
Gezien worden
Maar dat is natuurlijk van de gekke. We zouden zelf veel meer de nadruk moeten leggen op hoe leuk het is om ouder te worden; dat mensen van onze generatie boeiend, sexy, gezond, energiek en aantrekkelijk kunnen zijn. Met die boodschap is de sterk groeiende ‘pro-age beweging’ de wereld aan het veroveren. De beweging wil afstand nemen van het schoonheidsideaal van de eeuwige jeugd. Het is een trend die vanuit Amerika is overgewaaid en die zich niet meer laat terugdraaien. Groepen vrouwen, tijdschriften en organisaties willen ‘anti’-claims verwijderen en ervoor zorgen dat vrouwen eerlijk over en trots op hun leeftijd kunnen zijn.
Het bekende Amerikaanse beautymagazine Allure verbiedt zelfs zijn journalisten om de term ‘anti-aging’ te gebruiken. ‘De manier waarop we over veroudering denken, begint met de manier waarop we over veroudering praten,’ schrijft het. ‘Waarom zouden we niet mogen zijn wie we zijn?’ Fabrikanten van beautymerken kunnen het niet meer negeren en zijn snel nieuwe verpakkingen gaan maken voor hun merken. Pro age (Dove), Age defying (Olay), Age perfect (L’Oréal) en Slow Age (Vichy): dat zijn nu de namen van crèmes die voorheen ‘anti-aging’ heetten.
En cosmeticamerken kúnnen ook eigenlijk niet anders; vrouwen van vijftig en ouder vormen een groeiende, koopkrachtige en groeiende doelgroep op de markt voor schoonheidsproducten. Ik vind het geweldig,. Het geeft een gevoel van gerechtigheid, van gezien worden. Adverteerders die eerst wegbleven bij de veertigplus-bladen waarvoor ik altijd heb gewerkt, hebben nu geen keus meer. Dat voelt als een overwinning.
Blik op fit
Pro-age, betekent dat dan ook dat je voortaan resoluut nee moet zeggen tegen haarkleuring, fillers en andere cosmetische behandelingen? Welnee. Waarom zou je geen poging meer mogen doen gezond, knap en fit te blijven? Het accent verschuift alleen van er jong(er) uit willen zien naar er goed en energiek uit willen zien. Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op onze huid: slaap, blootstelling aan de zon, vervuiling, stress en ga zo maar door. Die kun je moeilijk een halt toeroepen. Maar het gaat om meer dan je uiterlijk. Het draait om de welbekende gezonde geest in een gezond lichaam.
Om healthy aging dus, zonder dat je daar dan weer in doorslaat. Je hoeft echt niet met de snelheid van een dertigjarige de marathon te lopen. Het gaat erom dat we goed in ons vel zitten en de dingen kunnen doen die we leuk vinden. Het zit ‘m in kleine en simpele dingen. Neem niet de lift, maar de trap. Stel kleine haalbare doelen; blijf leren, volg je instinct, omring je met vrienden, blijf actief.
Natuurlijk is ouder worden niet alleen maar fantastisch en geweldig. Maar het is een keuze om positief ouder te worden. Om er, met andere woorden, voor te kiezen om relevant en zichtbaar te zijn in plaats van stilletjes te verdwijnen. Wist je dat de manier waarop je tegen veroudering aankijkt van invloed is op je levensduur? Onderzoekers van de universiteiten Yale en Harvard volgden 660 mensen tussen de 50 en 80 jaar. Ze bekeken hoe hun kijk op veroudering hun levensduur beïnvloedde in de 22,6 jaar die volgden. Wat bleek? De deelnemers die een positievere houding hadden ten opzichte van hun eigen veroudering, die zich bijvoorbeeld nog steeds nuttig en gelukkig voelden, leefden gemiddeld 7,6 jaar langer. De perceptie van veroudering bleek zelfs van grotere invloed te zijn dan de bloeddruk, het cholesterol en de body mass index!
Het mooie is, dat we in een tijd leven waarin we ook daadwerkelijk meer kansen en mogelijkheden krijgen. Meer dan de helft van de volwassen bevolking is immers boven de 50. En als grotere groep vorm je een factor om rekening mee te houden; in de maatschappij, op het werk en in de media. Kortom: blijf groeien en bloeien en wees trots op je leeftijd!
Beeld: iStock
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in