Claudia: 'Jij kunt ook het luipaard badpak van Diana kopen!'
Op 7 februari worden items en kostuums uit The Crown geveild, hoofdredacteur Claudia Straatmans snuffelde alvast in de catalogus en vertelde erover bij NPO Radio 5.
Op 7 februari worden items en kostuums uit The Crown geveild, hoofdredacteur Claudia Straatmans snuffelde alvast in de catalogus en vertelde erover bij NPO Radio 5.
The Crown is een hele grote ode aan vakmanschap, over elk detail is minutieus nagedacht. Setdesigners hebben zich verdiept in de kleinste details om het echt en doorleefd te laten lijken. Ook de settings, de bordjes, hoe het bestek erbij ligt, écht alles. Dit is ook doorgevoerd bij de kostuums. Soms is het een 100% replica, zoals bij iconische beelden die bij iedereen op het netvlies staan (en soms nemen de ontwerpers Amy en Sidonie Roberts wat meer creatieve vrijheid). Een exacte replica is bijv. de oranje jurk van Elizabeth bij de mijnramp Aberfan, de trouwjurk van Diana, waarbij ontwerpduo de Emmanuels de designers de oorsponkelijke ontwerpschetsen hebben gegeven. Wat een iconische trouwjurk was dat met een 7,5 meter lange sleep.
En natuurlijk de revenge-dress. Een statement-dress. Wereldberoemd: uit 1994 (ontworpen door Christina Stambolian) die Diana droeg op avond dat Charles op tv-ontrouw zou toegeven – zodat alle ogen op haar waren gericht en mensen zouden denken: zo’n vrouw ben je toch niet ontrouw, gekopieerd. Deze jurk is exact gekopieerd (het origineel was in 1997 al verkocht voor 40.000 pond).
De wraakjurk is één van de 450 items die geveild wordt.
Ja, want wat wordt er geveild?
Allereerst: het is compleet uniek, nog nooit heeft iets van deze grote en omvang plaatsgevonden. Op 7 februari gaan bij veilinghuis Bonhams 150 stukken onder de hamer. De volgende dag gaan er nog eens 300 items online-veiling in de verkoop. Wij in Nederland kunnen ook alvast een kijkje nemen via: Bonhams.com
Wat je ziet? Niet alleen kleding (de revenge dress moet zo’n 12.000 pond opleveren), maar ook een stel porseleinen corgi’s. En de replica van de Britse Gouden Koets, deze moet 50.000 pond opleveren. Wat ook nog wordt geveild: prinses Diana’s verlovingsring, de facade van Downing Street. De beroemde ijzeren hekken van Buckingham Palace (8000 pond). Er wordt gehoopt op een opbrengst van 1 miljoen pond. Gaat naar de National Film and Television Schoolbeurs. Dit is ergens een beetje circulaire economie, want NFTS en The Crown hebben een close relatie met elkaar, zo’n 60 afgestudeerde studenten gingen bij The Crown werken.
Stellen de items iets voor op modegebied?
Het geeft vooral een geweldig tijdsbeeld. Hoe de mode is geëvolueerd van de jaren 40 naar begin 2005. Zou een museum hier een tentoonstelling mee inrichten, is dat een hit. Het wordt natuurlijk fashionwise pas echt interessant als Diana in beeld komt, en dan met name de latere Diana. Met haar hang naar glamour, en beroemde vrienden als Versace, fotograaf Mario Testino, haar designertassen.
Wie heeft interesse in dit soort items?
Ik zie de Beckhammetjes zo maar de gouden koets kopen.
En er wordt al gegrapt dat Boris Johnson de façade van Downing Street koopt, zodat hij feestjes kan blijven geven.
Verder veel klanten uit het Midden-Oosten, denk ik. Royalty blijft een droomwereld, en zij kunnen het zich veroorloven.
En voor de gewone burgers: er zijn ook toegankelijke betaalbare spulletjes zoals een bordje ‘Cabinet Room’ voor zo’n 100 pond. Het leuke is dat zelfs acteurs wel eens wat achterover proberen te drukken: Emma Corrin (Diana uit seizoen 4) wilde de YSL bomber jacket uit de jaren 80 meenemen, maar daar is ‘n stokje voor gekozen. Ik verwacht veel biedingen op het luipaard badpak van Diana op de boot met Dodi El Fayed. Tijdloze chic. Ze droeg 'm in juli 1997 en meer dan 25 jaar later is dit badpak nog steeds hot.
MyLimaLima de vintage pop-up winkel van gravin Eloise van Oranje en prinses Laurentien, is er een Royal trend?
Ik was op de pre-opening, vorige week maandag. Het was een bijeenkomst voor vrienden en inzamelaars van MyLimaLima, een initiatief recht uit het hart van Laurentien en Eloise.
Met als slogan:
- We bevrijden volle kasten
- Genereren geld voor goede doelen
- We creëren nieuwe looks
- Circle of giving!
De opbrengst gaat naar Stichting Everyday People en Kids Rights. Ik zag prachtige jassen en tassen, uit de kledingkasten van relaties en het netwerk van Laurentien en Eloise.
Sowieso is het NL-koningshuis hot, Vanaf 20 april streamt Videoland de serie Máxima. Alle ogen zijn gericht op de kleding van Máxima, ontworpen door Gouden Kalf modedesigner Margriet Procee. Ik ben benieuwd.
- Redactie Nouveau