Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Loretta Schrijver: 'Ik ben het bijna altijd met Angela de Jong eens'

In Beeld & Geluid praten Nouveau's gasthoofdredacteur Loretta Schrijver en tv-recensent Angela de Jong (47) over hun gedeelde passie voor televisie.

Loretta Schrijver Angela de Jong

Tijdens een bezoek aan het grondig gemoderniseerde Museum Beeld & Geluid praten presentatrice Loretta Schrijver en de door haar bewonderde tv-recensent en columnist Angela de Jong (47) over hun gedeelde passie voor televisie.

De beeldbepalende, kleurige gevel bleef onaan­getast. Evenals het gestroomlijnde trappenhuis – volgens Angela de Jong net een schilderij van Escher – dat het decor vormde voor grote Giro555-acties en dienstdoet als de nationale feest- en borrelruimte van het Top 2000 Café.

Maar verder werd het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid op het Hilversumse Mediapark de afgelopen twee jaar grondig gemoderniseerd, con­stateren Loretta Schrijver en Angela de Jong tijdens hun gezamenlijke rondgang.

Jean Pierre Jans voor Nouveau

Er wordt gelachen. Bijvoorbeeld om de biecht van Loretta dat ze op een dag de AD-column van Angela in haar tas had. ‘Die ging over de eerste aflevering van The Masked Singer en dat ik zo ondergewaardeerd was in de tv-wereld. Ik trof toevallig de directie op een terras. Trots liet ik de column lezen. Een glimlach was het antwoord.’

Lopend langs de tientallen strekkende meters led­schermen met continu wisselende beelden verwon­deren ze zich over de lawine aan visuele prikkels. Toegesneden op hun persoonlijke belangstelling en aangestuurd door gezichtsherkenning. Daarvoor moesten ze wel eerst met hun telefoons hun eigen mediaprofiel aanmaken en uploaden. Maar dan heb je ook wat: veertienduizend, deels interactieve items in diverse zones vol informatie over gamen, nieuws, reclames en series.

TV kijken vanuit de wieg

Eigenlijk is er voor beide vrouwen, in wier levens de televisie een centrale plek is gaan innemen, geen betere ontmoetingsplaats denkbaar dan dit museale mediapakhuis.

Jean Pierre Jans voor Nouveau

Voormalig nieuwslezer en Koffietijd-presentator Loretta Schrijver keek al tv in de wieg. Ze werd geboren in New York en toen haar ouders na een jaar naar Nederland verhuisden, namen ze de tv mee. In de Verenigde Staten was de Loretta Young Show in die tijd een grote hit. En omdat haar ouders daar fan van waren en haar moeder Aletta heette, kreeg ze de naam Loretta.

De kennismaking van Angela bleef dichter bij huis; via De Bereboot belandde zij bij broeder Herman (Joep Sertons) van Medisch Centrum West. ‘Spannend, die blik achter de schermen in een ziekenhuis. Bovendien kwamen er verdiepende thema’s als euthanasie aan bod.’

De Rotterdamse, moeder van drie kinderen, boog haar persoonlijke fascinatie om in beroepsmatig meekijken en groeide de afgelopen jaren uit tot toon- en voor sommigen ook aanstootgevend tele­visierecensent.

Het is de reden dat Loretta aan Angela – ‘tegen Loretta zeg je geen nee’ – vroeg om samen op pad te gaan.

Loretta: ‘Bij Angela denk ik voortdurend: hóé dan? Hoe lukt het haar om haar strak en prettig geformuleerde columns te combineren met haar tv-optredens – waarin ze meningen ventileert over wijd uiteenlopende maatschappelijke onderwerpen – podcasts én een privéleven? En dan nog met die druk van de buitenwereld?’

Jean Pierre Jans voor Nouveau

Voor er antwoorden komen, gaat Loretta’s aandacht in Beeld & Geluid uit naar de dramaserie Ramses. ‘Zo’n fijne reeks, net als I.M. over Ischa Meijer, of Het jaar van Fortuin en Oogappels van Will Koopman.

Ik geniet steeds meer van Nederlands drama. En ook van documentaires als Het verhaal van Nederland met Daan Schuurmans, of de series van Jeroen Krabbé waarin hij op zoek gaat naar de grote iconische kunstschilders. Alleen al voor Jeroens verhalende manier van vertellen kijk ik naar álles waarin hij ‘op zoek is naar’. Van Niels van der Laan en Jeroen Woe van Even tot hier en van Arjen Lubach wil ik ook geen seconde missen. De humor en satire waarop zij het dagelijks nieuws verwerken vind ik ongeëvenaard. Zo knap hoe ze complexe politieke kwesties zodanig ontleden dat ik het ook snap.’

Angela: ‘Lubach en Even tot hier zijn ook mijn favorie­ten, net als bijna alle dramaseries van de NPO. Boer zoekt vrouw en Heel Holland bakt blijf ik heerlijk vinden. En mijn guilty pleasure is toch wel Vandaag Inside.’

De zuilen met gezichten van nieuwslezers, ook dat van Loretta, kunnen ook rekenen op hun belang­stelling. Ze praten over het vak. Wanneer is een nieuwslezer goed? Angela: ‘Je moet over natuurlijk gezag beschikken. Die middag dat de torens in New York inzakten, was Loretta live. Dat kwam binnen.’

Afleidende strakke truitjes

Jean Pierre Jans voor Nouveau

Angela en Loretta nemen het vervolgens tegen elkaar op in een interactieve game op een ledvloer met tegels die oplichten als je erop staat. Loretta betreedt de arena op sneakers, Angela op pumps die matchen met haar lila outfit. Maar uiteindelijk zijn de dames meer afgeleid door het effect van het blacklight op hun nagellak dan geïnteresseerd in de uitkomst van de game.

Loretta: ‘Eerlijk is eerlijk, ik zit al de hele dag naar schermpjes te turen, is het niet voor het nieuws of mijn werk, dan wel om een spelletje te spelen.’

De dames gaan liever op zoek naar de nostalgi­sche gevoelens, zoals die worden opgeroepen door Pluk van de Petteflet. Ze staan stil bij de vitrines met outfits van Jacobse en van Es (twee typetjes van Van Kooten en De Bie) en het iconische broekpak van Mies Bouwman in safaristijl, waardoor vrouwen in Nederland dat kledingstuk ook durfden te dragen.

Jean Pierre Jans voor Nouveau

Angela bij de glazen kast met de leren jurk van NOS-anchor Annechien Steenhuizen: ‘Ze is stylish en modisch, ze heeft een fantastisch lichaam, dus ze kan dat hebben. De strakke truitjes van Dionne Stax zijn too much. Dat leidt af. Alleen Gerard Joling komt met overdreven outfits weg. In een volgend leven wil ik eruitzien zoals Annechien.’

Mediastorm

Terugkomend op de vragen van Loretta aan Angela hoe zij haar zestigurige werkweek (‘Ik slaap regelma­tig maar zes uur per nacht’) en de soms felle kritiek op haar optredens en columns overleeft, antwoordt ze: ‘Schrijven over tv vind ik nog steeds het aller­leukste dat er is. Daarom kost het mij geen moeite om ook tijdens mijn wintersportvakantie toch weer Nederlandse talkshows te bekijken. Daarnaast ga ik graag naar praatprogramma’s; het hoort bij mijn werk en bovendien ontmoet ik mensen. Anders zit ik alleen maar in mijn eentje in mijn joggingbroek mijn column te maken.

Toen ik voor het eerst in zo’n mediastorm belandde, dacht ik: de hele wereld is tegen mij. Zat ik verscholen onder een dekentje op de bank. Maar toen ik mijn hoofd buiten de deur stak, merkte ik dat de buitenwereld en de digitale wereld totaal verschillen. Mijn buren zwaaien nog steeds naar me.

Ik vond het niet per se eervol om dood te eindigen aan een talkshowtafel in Linda de Mols comedyserie Five Live. Maar kennelijk zat ik zo onder de huid van de makers, en dat is precies mijn functie als columnist.’

Loretta: ‘Ik zag het meer als satire op de mediawereld. En dan slecht gespeeld. Aan de andere kant smul ik weer van programma’s als Married at First Sight. Dan denk ik: waarom wil ik dit toch allemaal zien, wat is dat toch voor sensatiezucht?

Angela: ‘Zou het niet oprecht medeleven kunnen zijn? We vergeten soms dat dat bestaat. Zulke dingen wil ik opschrijven. Toetsen wat we denken. Elke dag wil ik iets origineels maken, maar vaak hoor ik lezers zeggen: dat is precies wat ik gisteren dacht. Dus zo oorspronkelijk ben ik ook weer niet.’

Loretta: ‘Haha, zou ik dat dan ook niet zijn? Want ik ben het uiteindelijk bíj́na altijd met je eens.’

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Powervrouwen
  • Jean Pierre Jans, Beeld & Geluid