Of de protocollen en het wantrouwen weg kunnen.
Dat theatermaker Adelheid Roosen (62) het leven intens beleeft, mag bekend zijn. En soms komen daar interessante ideeën uit. ‘Ik ben voor een vrouwelijker economie, waarin bijvoorbeeld ook empathisch vermogen als talent wordt gezien en op een cv wordt gezet," zegt ze in de Volkskrant. "Vrouwen zien sneller de waarde ervan voor werk waarin je met mensen te maken hebt."
'Ik weet hoe het moet, maar ik mag het niet doen'
Minder wantrouwen en regels, meer handelen vanuit het hart en het gezond verstand, dus. "Hugo Borst en ik ontdekten het ook in de zorg: één groot georganiseerd wantrouwen," zegt ze. "Hoeveel mensen hebben we wel niet ontmoet die de zorg uit zijn gegaan omdat ze zeiden: de zorg is wie ik ben, ik weet hoe het moet, maar ik mag het niet doen, ik moet de hele dag achter mijn computer zitten? Ze moeten zich constant verantwoorden en hebben bijna geen tijd over om iemand te aaien."
Adelheid en haar man Titus in een eerdere reportage in Nouveau
"Op alle plekken met een overdaad aan protocollen moet je mensen van buiten aanstellen, dus een roedel ervaringsdeskundigen die een bestuur of het kabinet adviseren," aldus Roosen. "En dat zouden elk half jaar nieuwe personen moeten zijn. Ze kunnen als een soort nar van de koning functioneren. De verantwoordelijkheid blijft bij de koning liggen, maar de nar mag doorlopend zeggen wat hij ergens van vindt."
‘Er valt in deze tijd zo veel zachts te doen’
Adelheids nieuwste project heet Doula's van de stad. Het is een documentaire van haar en regisseur Maasja Ooms, die omroep Human dit jaar uitzendt. Doula is Oudgrieks voor ‘zij die je gidst’ en Roosen gebruikt het als geuzennaam voor tachtig Amsterdamse vrouwen die anderen onbezoldigd helpen bij bijvoorbeeld opvoed- en relatieproblemen, armoede en eenzaamheid: ‘Er valt in deze tijd zo veel zachts te doen.’
Foto's (c) Nouveau / DPG Media 2021
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in