'Je moet er ook een hémdje onder dragen.'
Het is altijd fijn als iemand met verstand van zaken zich opwindt over… Bridgerton. Vooraanstaand kleding-, textiel- en modehistoricus en curator Hilary Davidson maakt zich in Slate druk over alle misverstanden rond korsetten in de kostuumserie.
De actrices in de Netflixhit klagen over hoe beperkend die zijn, dat je er niet in kunt eten en dat ze pijn doen. Nicola Coughlan, die Penelope Featherington speelt, omschrijft aan het einde van de dag een korset uitdoen 'als je beha uitdoen keer tienduizend.'
(c) Hilary Davidson
Davidson noemt dat de Korset Mythe, die in stand houdt dat korsetten slecht zijn en vrouwen onderdrukken. "Het klopt dat een korset pijn kan doen als je het verkeerd draagt," zegt ze. "Tegenwoordig dragen veel mensen niets anders meer dan stretchkleding, strakkere stevigere kleding had vroeger meer waarde, niet alleen om warm te blijven."
Ze vindt dat je het comfort van een korset niet moet meten aan wat je nu normaal vindt. "Wie vroeger een korset droeg, droeg dat dagelijks en was eraan gewend. Wie er nu mee begint, moet er even aan wennen. Kim Kardashian oefende er jaren mee voor ze in een korset van Thierry Mugler op het Met Gala verscheen en het nieuws haalde. Ze heeft haar eigen collectie shapewear, de moderne variant van het historische gladstrijken, steunen en liften."
Hilary vindt dat actrices vooraf zouden moeten kunnen wennen aan het dragen van een korset, zoals het ook normaal is voor een kostuumserie te leren schermen of paardrijden.
Daarbij komt dat korsetten volgens haar niet per se dienden om een wespentaille te creëren: "Ze waren het antwoord op de vraag: wat doe je met je borsten? Ze verbergen? Samen persen? Etaleren? Ze de vrijheid geven? Je moet er íets meer en korsetten hielpen de boezem te ondersteunen. Als je nu een beha draagt, zou je in het verleden een korset hebben gedragen. Ze werden vroeger gemaakt door vrouwen, die er vanuit vrouwelijk perspectief naar keken."
In de Regency-tijd waarin Bridgerton zich afspeelt werden korsetten zo gemaakt dat de borsten erboven redelijk vrij verpakt waren 'als twee trillende sinaasappels op een bord', zoals hier bij prinses Amelia ((1783-1810).
Het Bridgerton-silhouet is gebaseerd op een ouder model uit de 18de eeuw, dat de borsten plette. Het resultaat daarvan is 'het idee van rijzend deeg' als decolleté.
Het meest verbijsterend vind Davidson nog dat actrice Simone Ashley zei dat het korset haar een smallere taille gaf zodat ze misselijk werd als ze iets had gegeten. "Hoe is dat mogelijk als een hoge taille die net onder de buste begint - we noemen het nu de empirelijn - typisch is voor een Regency-jurk? Het insnoeren van wat dan ook onder die losvallende jurk is zinloos."
'Upper- en middleclass vrouwen lieten hun korsetten op maat maken'
Ook belangrijk om in je achterhoofd te houden is dat upper- en middleclass vrouwen hun korsetten op maat lieten maken. "De Korset Mythe heeft ervoor gezorgd dat vrouwen kant-en-klare korsetten kopen en die te hard en te strak rijgen. In het eerste seizoen van Bridgerton was te zien hoe zo de huid beschadigd raakte."
"Niet alleen hoort dat heel strakke insnoeren niet, er werd bovendien een hemdje onder het korset gedragen. Als Simone Ashley een goed aangemeten korset had gekregen – en het verbaast me dat dit niet is geregeld voor een hoofdrolspeler in zo'n succesvolle serie – dan zou ze geen pijn hebben gehad. Ik heb replica's van oude korsetten die echt comfortabel zijn en ik heb niet eens een Netflix-budget."
Dat de serie een loopje neemt met historische feiten en akoestische popsongs als soundtrack gebruikt, vindt Davidson prima: "Het is onderdeel van het verdiende succes. Maar de Korset Mythe laat actrices onnodig lijden. Het is tijd die met pensioen te laten gaan en te vervangen door Korset Waarheden."
Foto's (c) Getty Images, Netflix
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in