Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Op vakantie in eigen land is niet meer populair: dít zijn de reistrends van 2024

Dit jaar verlaten we ons kikkerlandje en ontdekken Europa per trein.

Reistrends

De reistrends veranderen in rap tempo. Zo was het vorig jaar nog helemaal hip om een staycation binnen Nederland te boeken, maar tegenwoordig verlaten we liever ons kikkerlandje. Het liefst ontdekken we Europa per trein.

Geen staycation dit jaar

Uit dit onderzoek blijkt dus dat Nederlanders, samen met Fransen en Amerikanen, minder geneigd zijn om hun eerstvolgende vakantie binnen de landsgrenzen door te brengen dan een jaar geleden. Dit is een opmerkelijke ontwikkeling, gezien de eerdere neiging om vakanties binnen Nederland door te brengen vanwege de impact van de pandemie. Nu kijken we elders in Europa voor vakantieplezier.

Meer op vakantie

Bovendien willen we komend jaar meer op vakantie. Een opvallende 86 procent van de ondervraagden heeft de intentie om dit jaar op vakantie te gaan. Nederlanders blijven sterk betrokken, met 85 procent die plannen koestert voor een vakantie dit jaar. Wat betreft het aantal vakanties dat mensen van plan zijn te maken, blijft het gemiddelde stabiel op 2,6 vakanties. Amerikanen hebben het hoogste gemiddelde met 3,0 vakanties, terwijl Belgen lager scoren met 2,3 vakanties. Nederlanders blijven consistent met 2,4 vakanties.

Zon- of skivakantie

Wel opvallend is dat een aanzienlijk percentage vakantiegangers al een trip heeft geboekt voor 2024. De meesten vertrekken begin dit jaar al om de kou te ontvluchten of juist om in de bergen te gaan skiën. De stijging van het aantal geboekte vakanties is opmerkelijk hoog in vergelijking met vorig jaar.

De invloed van duurzaamheid en hogere prijzen

Hoewel de vakantieplannen duidelijk aanwezig zijn, speelt duurzaamheid, hoge prijzen en extreme weersomstandigheden wel een steeds grotere rol in de vakantiekeuzes van mensen. Bijna de helft van de ondervraagden hecht belang aan milieuaspecten bij het boeken van een vakantie, terwijl ook bijna 50 procent aangeeft dat ze hun vakantiegedrag moeten aanpassen vanwege stijgende prijzen. Tot slot blijkt dat extreme weersomstandigheden een grote invloed hebben op de keuze van vakantiebestemmingen. Meer dan de drukte op luchthavens, conflicten in de wereld of zelfs het coronavirus.

Op reis met chatgpt

Normaal gesproken kijken we op Google, Pinterest en Instagram voor reisinspiratie, maar tegenwoordig maken ook steeds meer mensen gebruik van AI-tools zoals ChatGPT. Volgens NBTC is één op de drie respondenten bekend met deze tools en daarvan heeft 32 procent zo’n AI-tool gebruikt om inspiratie voor een vakantie op te doen. Dus mocht je nog genoeg vakantiedagen, maar geen vakantiebestemming op het oog hebben? Doe er je voordeel mee!



Bron: Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).

Dit artikel heeft eerder op Libelle.nl gestaan.

Lifestyle
  • Chen Mizrach on Unsplash