Leuk, Facebook.
- Luister en like
Kortom, nieuw op Facebook, Twitter of Instagram? Begin met luisteren en like eens iets. Overigens heeft Facebook inmiddels het spectrum aan reacties uitgebreid: behalve liken kun je ook iets geweldig vinden of boos zijn, bijvoorbeeld. Daarnaast kun je een post die wellicht interessant is voor anderen, delen.
- Doseren
Leven doe je offline, dan valt er online ook meer te delen. Bent u te veel bezig met piekeren over wat anderen van uw berichten vinden – ja, dat gebeurt! – of brengt u gewoon buitensporig veel tijd door achter het scherm, dan is het misschien tijd uzelf op een social media-rantsoen te zetten.
- Delen met beleid
Bedenk wat u met wie deelt. Op Facebook kunt u uw contacten groeperen door op ‘Vrienden’ te klikken. Bij het plaatsen van een bericht kiest u vervolgens met wie u dat bericht deelt.
- Etiquette
Niet iedereen is fan van Facebook. Wilt u een foto plaatsen van iemand, of een foto waar anderen op staan, vraag dan eerst even of de betrokkenen daar wellicht bezwaar tegen hebben.
- Prikkelende post
Een bericht op Facebook is informatief, geestig of ontroerend, maar moet in elk geval iets prikkelends hebben. In de regel betekent dat: een bondige tekst met een goed beeld erbij.
- Hou het echt
Wie door de Facebookberichten van sommige mensen scrollt, zou bijna denken dat hun leven een aaneenrijging is van hoogtepunten. Niet alleen wordt dat op den duur ongeloofwaardig en weinig boeiend, het lijkt ook meer op pochen dan op contact maken en onderhouden. En voor dat laatste is Facebook uiteindelijk bedoeld.
- Maak een keuze
Verschillende soorten berichten horen thuis op verschillende media. Een langere boodschap of iets wat uitleg behoeft, verpakt u gewoon in een e-mail en wilt u een Facebookvriend(in) een persoonlijke boodschap sturen, maak dan gebruik van het privébericht.