Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Dít gaan we eten in 2021!

Ontbijten is het nieuwe lunchen. Voedseltrends gaan snel en al helemaal in een periode waarin restaurants noodgedwongen dicht moeten en mensen voornamelijk thuis eten. Wat betekent dat voor volgend jaar? Het trendpanel van Whole Foods – culinair experts, inkopers, trendwatchers – heeft op basis v...

Dít gaan we eten in 2021!

Ontbijten is het nieuwe lunchen.

Voedseltrends gaan snel en al helemaal in een periode waarin restaurants noodgedwongen dicht moeten en mensen voornamelijk thuis eten. Wat betekent dat voor volgend jaar? Het trendpanel van Whole Foods – culinair experts, inkopers, trendwatchers – heeft op basis van data van de afgelopen maanden een aardig beeld van wat er te verwachten valt.

Babyvoedsel voor volwassen: denk aan de knijpzakjes met fruit voor baby's, maar dan in volwassen versies van fruit én groenten, al dan niet verrijkt met extra vitaminen en mineralen en omega-3 olie.

Gefermenteerd voedsel was dit jaar al een hype, maar zuurkool en kimchi promoveren in 2021 van smaakmaker naar hoofdingrediënt. Ook in de lift: bouillon en ontstekingsremmer kurkuma.

Goede start van de dag: omdat veel mensen vaker thuiswerken, is er meer tijd voor een goed, iets bewerkelijker ontbijt. Havermoutmuffins, gepocheerde eieren, wolkeneitjes ↑ avocadotoast – de nadruk wordt verlegd naar hartig, met meer groenten bij het ontbijt. De lunch levert in aan belang, aan het avondeten wordt weer meer aandacht besteed.

Pantry-koken wil zeggen: een lekkere maaltijd kunnen bereiden met blikjes, potjes, pasta en smaakmakers die in de voorraadkast staan. Uitermate populair tijdens lockdownmomenten.  

Upcycled voeding is nog marginaal, maar zit wel in de lift. Het is eten dat wordt gemaakt van delen die anders worden weggegooid, zoals de stroken van broccoli, waar soep van kan worden gemaakt of passata van tomaten die niet mooi genoeg zijn voor de verkoop.

Koffie is het nieuwe karamel-zeezout. In de yoghurt, in de muesli, als smaakje van proteïnepoeder, als smoothiebooster, in repen – koffie wordt de smaakmaker van het jaar.

Olijfolie krijgt concurrentie van walnootolie, pompoenzaadolie en nieuwe versies van zonnebloemolie. Allemaal gezonde vetten, maar net even anders van smaak.

Hard Selzer krijgt gezelschap van Hard Kombucha, het gefermenteerde drankje met probiotica waar binnenkort ook versies mét alcohol in zitten.  

Kikkererwten grijpen de macht: naast hummus duiken ze op in pasta, bloem, wraps, chips en tofu.

Jerky staat bekend als gedroogd vlees, maar wordt uitgebreid met gedroogde paddenstoelen, jackfruit, jalapeños en fruit. Je eet ze als snacks en ze horen bij de pantry-trend, omdat ze lang houdbaar zijn.  

Foto (c) iStock, bron Whole Foods Trend Report 2021

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in