Een ervaring geven heeft meer impact dan een duur cadeau.
Het hele jaar door geven én krijgen we cadeaus: op verjaardagen, maar ook tijdens speciale gelegenheden zoals Valentijnsdag, Moeder- of Vaderdag. En niet te vergeten: de kerstperiode. Het wordt steeds moeilijker om een origineel cadeau te vinden voor vrienden of familie. Dus hoe bedenk je ieder jaar weer een leuk en creatief cadeau?
Liever een beleving dan weer een geurtje
Hoe je cadeaus geven en krijgen ervaart, evolueert in de loop der jaren. Voor een kind kan het bij wijze van spreken nooit genoeg zijn, terwijl je als volwassene vanzelf het punt bereikt waarop een beleving (pretpark, theater, chef's table diner, helderziende, museum met personal rondleider) meer wordt gewaardeerd dan een materieel cadeau.
Geven maakt gelukkiger dan krijgen
Grappig fenomeen: geven is écht leuker dan krijgen. Uit onderzoek van online bomenplatform Treedom blijkt dat 91 procent van de Nederlandse consumenten gelukkig wordt van het geven van een cadeau. Maar liefst 8 op de 10 blijkt zelfs liever een cadeau te geven aan een ander, dan er zelf een te krijgen.
Gul zijn maakt gelukkig
Dit wordt bevestigd door Harvard in het onderzoek ‘The Science of Giving’ naar het effect van “gifting”. Daaruit blijkt namelijk dat we gelukkiger worden als we geld spenderen aan onze naasten of een goed doel in plaats van aan onszelf.
Dat komt omdat geven en gul zijn de beloningscentra in de hersenen activeren. Die gebieden lichten in een scan ook op als je iets fijns ervaart, zoals lekker eten. Iets geven maakt dat je je goed voelt over jezelf, dus je doet het nog eens en voelt je beter, et cetera.
Wat is nu een leuk cadeau?
Terug naar het onderwerp: van de Nederlanders vindt 59% het lastig om een origineel cadeau te verzinnen. Terwijl het niet zo ingewikkeld hoeft te zijn, want een niet-materieel geschenk blijft populair. Liefst 2 op de 3 Nederlanders verkiest een beleving / ervaring boven een materieel cadeau. Met een weekendje weg, een massage of een coronaproof vriendenpicknick in het park kan het dus niet fout gaan.
Vooral vrouwen hechten waarde aan een persoonlijk cadeau
Bovendien blijkt dat 64 procent van de Nederlandse consumenten een persoonlijk tintje aan een cadeau belangrijk vindt als ze een cadeau krijgen. Vooral vrouwen (70%) hechten meer waarde aan een persoonlijk cadeau dan mannen. Mannen vinden op hun beurt de originaliteit van een cadeau belangrijk.
Goed doen maakt gelukkig
Nog even terug naar het feit dat geven gelukkiger maakt dan krijgen. Uit 'The Science of Giving' blijkt dat een geschenk gelinkt aan een goed doel geven je vaak nog gelukkiger maakt.
Nu ligt het een beetje aan de ontvanger of die het leuk vindt dat je in zijn of haar naam een geit, zeep, boom of schoon drinkwater heb geschonken aan iemand die dat goed kan gebruiken. Het geschenk geven in combinatie met een kleinigheidje zoals een doosje bonbons maakt het wat minder smug. Staat de ander er echter voor open, dan scoor je dus driedubbel geluk. Als dát geen ware kerstgedachte is ?
Foto (c) Getty Images
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in