'Hoe combineer je duurzaam met Black Friday?'
De aanbiedingen vliegen je al om de oren en maken Shopaholic Sylvia stapelgek, maar niet om de reden die je misschien vermoed. Hoe combineer je duurzaam met Black Friday? Het simpele antwoord is: niet. Black Friday, ook wel Cyber Friday genoemd, speelt enkel in op hebzucht, op mensen aanzetten to...
De aanbiedingen vliegen je al om de oren en maken Shopaholic Sylvia stapelgek, maar niet om de reden die je misschien vermoed.
Hoe combineer je duurzaam met Black Friday? Het simpele antwoord is: niet. Black Friday, ook wel Cyber Friday genoemd, speelt enkel in op hebzucht, op mensen aanzetten tot kopen, kopen, kopen. Aanbieders willen je laten denken dat je gek bent als je product X niet koopt, en daarvoor nemen ze ruim en geraffineerd de tijd.
We leven midden november en het is al ruim een week bezig: Black Friday e-mails en Black Friday advertenties. Kortom: Black Friday Spam. Alles opdat je volgende week vrijdag, 26 november, en liefst nog een beetje eerder, helemaal losgaat op ‘de beste koop van je leven’. Liefst 10 keer. Newsflash:
Thanksgiving
Volgende week donderdag, 25 november, is het Thanksgiving
Bij Thanksgiving draait het om dankbaarheid, om de kleine dingen, om vriendschap en familie en om delen. De dag direct erna start het feestseizoen en er is ooit iemand geweest die het een goed idee vond om dit af te trappen met Black Friday.
Ik kan daar helemaal niks mee. Al mijn vrienden weten dat dit niks te maken heeft met een hekel hebben aan shoppen en geld uitgeven, want echt, ik ben expert in beide. Dus je zou denken dat een type als ik elk jaar helemaal hyper-de-piep word van Black Friday. Het tegendeel is waar: het enige wat ik ervan krijg, is jeuk.
Het is net zo irritant als pepernoten: ze komen elk jaar vroeger. Maar waar ik pepernoten lekker vind en ze kan eten tot ik misselijk word, hangt Black Friday me van tevoren al de neus uit. Zogenaamd het ene buitenkansje na het andere. Nu shop ik zoals gezegd echt graag maar Black Friday is gewoon nep.
En dat zou nog niet zo erg zijn als mensen zich dat bewust waren, maar nee, mensen gaan er als een stel hersenloze idioten op af.
Van puber tot bejaarde
Elk jaar zie ik mensen op tv die als holbewoners over elkaar heen buitelen om een bepaalde doos mee te kunnen grissen. Ze zijn letterlijk aan het touwtrekken, maar met een jas als buit. Het lijkt wel alsof er alleen nog maar reptielenbreinen regeren: puur primaire reacties.
En niet alleen door mensen bij wie je aan het uiterlijk iets zou kunnen afleiden, zoals pubers en jonge volwassenen die vechten om een bepaalde sneaker. Nee hoor, ook ‘keurige dames met permanentjes’, alleen vechten die dan om een servies met bloemetjes. Ik zal niet ontkennen dat mijn leedvermaak best groot is als zo’n doos met servies vervolgens in duizend stukken op de grond valt.
Grondige voorbereiding
Mensen hebben echt complete strategieën en bereiden zich beter voor op Black Friday dan de gemiddelde hardloper zich op de New York marathon voorbereidt. Sportkleding die makkelijk zit, gymschoenen, en, de meest afgrijselijke: zo’n eng heuptasje met daarin geld, sleutels en portemonnee, want ja, je moet wel je handen vrij hebben en wilt ook niet het risico lopen dat je tas van je schouders glijdt tijdens het serviesworstelen. Voor je het weet, let je even niet op en gaat je concurrente ermee vandoor.
Goedkoop scoren
Begrijp me niet verkeerd, ik hou van mooie spullen. Zo zijn een lieve vriendin van mij en ik allebei gek op mooie tassen van bepaalde merken, zonnebrillen én schoenen. Zij sneakers, ik hakken. Ons motto: je moet de economie wel een beetje uit het slop helpen. Dus, zoals ik al zei: het ligt niet aan mijn ‘spending’. Maar de akelige karaktertrekken.
Wat ik er ook niet aan begrijp, is dat mensen echt op zoek gaan naar iets om te kopen. Ze hebben niks nodig, ze hebben niet eens een speciale wens, of een diepgeworteld verlangen naar een speciaal iets waar ze al maandenlang ‘s nachts wakker van liggen. Welnee, ze willen alleen maar goedkoop scoren. Kopen met zoveel mogelijk korting, terwijl veel aanbiedingen lang niet zo mooi zijn als de retail je graag wil doen geloven. Ze zijn vaak dus ook nog ‘een beetje dom’.
Duurzaamheid
En veel belangrijker: Nog geen twee jaar geleden hadden we met ons allen de mond vol over minder vliegen, het blauwe water in Venetië , iedereen ging moestuinieren en tweede kans kleding werd hipper dan ooit. Kortom, duurzaamheid ging eindelijk een belangrijke rol spelen.
Winterwandelen
Zelf ben ik nogal van het wandelen en nu het buiten steeds kouder, natter en guurder wordt, moeten we onze kleding natuurlijk wel een beetje aanpassen. Mijn absolute favoriet is dan Ortovox.
Dit outdoormerk is the best of the best: duurzaamheid en bescherming van mens én dier zijn tot in de kern van dit bedrijf geworteld. Is het goedkoop? Zeker niet. Daarom doe je ook met gemak 10 jaar met een jas, en dát is duurzaamheid: minder kopen. Een andere reden dat ik fan ben, is dat zij zich openlijk uitspreken tégen Black Friday. Die dag is Ortovox namelijk gesloten en vind je de Ortovox-ers in parken en bossen waar ze plastic en andere rommel opruimen.
Onthou dit: jij als klant bepaalt uiteindelijk het aanbod (!)
Zolang we ons gek laten maken door kortingen en ‘meer-meer-meer’, blijft dit akelige fenomeen bestaan. Want akelig ís het. Natuurlijk, als je (af)wasmachine kapot is, en je moest toch al een nieuwe kopen, doe dat vooral. Maar als het niet hoeft, als je niks nodig hebt, maak dan het mooie gebaar om vrijdag 27 november even over te slaan. Geef ‘ns niks onnodigs uit.
Met je uitgaven, met je keuze voor bepaalde merken en winkels, breng je elke keer opnieuw je stem uit. Je laat zien waar je voor staat. En hoe meer mensen dat doet, hoe groter die impact wordt.
Of koop juist bewust bij een winkel of een merk die ‘groen’ hoog in het vaandel hebben staan. Want echt: als jij de prijs niet betaalt, betaalt een ander ‘m.