'Wat is er mis met inhoudelijke programma's?'
Grote onrust in Hilversum over de 'verjongingsplannen' rond NPO 1. Inmiddels is 80 procent van de NPO 1-kijkers vijftig jaar of ouder, terwijl dat tien jaar geleden nog 70 procent was. De NPO wil terug naar die situatie en daarom wil ze dat van alle programma’s voortaan minstens 16,5 procent van de kijkers onder de vijftig jaar oud is.
Radar is een van de NPO-programma's die moet inleveren, omdat het aantal kijkers onder de vijftig jaar veel lager is dan de doelstelling, namelijk 9,9 procent. "Wij staan onder druk", zegt Antoinette Hertsenberg. "Voor ons is het lastig dit percentage flink te verhogen, mede omdat we zo’n groot publiek trekken: gemiddeld 1,5 miljoen kijkers."
"Ik zie die 14 afleveringen die we bij Radar hebben ingeleverd níet terug in inhoudelijke programma’s en onderzoeksjournalistiek, niet in belangenbehartiging," zegt Hertsenberg. "Dat vind ik zo jammer en ik hoop dat de NPO toch wel mee wil nemen dat dat een belangrijke taak is die we hebben."
'Wat zijn de gevolgen als we onder de norm blijven?'
Antoinette wijst erop dat een ‘gedegen, inhoudelijk programma’ vaak sowieso een iets ouder publiek heeft. "Wat zijn de gevolgen als we onder de norm blijven? Een minder populair uitzendtijdstip? Minder budget? In drie jaar tijd is ons jaarlijkse aantal uitzendingen al beperkt, van 38 naar 24."
Het horrorscenario is dat Radar de andere NPO-klassieker Opsporing Verzocht achterna gaat. Dat programma werd afgelopen seizoen al bijna de nek omgedraaid met een ander tijdstip en een kortere uitzendduur. "Dat vinden we heel erg", aldus presentator Anniko van Santen. "Het programma draagt bij aan de oplossing van zaken en een moord los je niet in drie minuten op."
Lineaire programma's voor jonge kijkers die daar niet op zitten te wachten
Het wringt vooral dat de NPO van Nederlands belastinggeld nu ruim baan geeft aan flets entertainment als Dino’s Bezorgservice met Jandino Asporaat, Tik M Aan met Emma Wortelboer en Showcolade met Edsilia Rombley. Die moeten de jonge kijkers naar de NPO gaan trekken, maar ze scoren slecht, Jandino is inmiddels van de zender gehaald
Het is bij de beesten af, vindt Antoinette. Ze wijst op Edsilia’s Showcolade, waarin BN’ers moeten raden welke objecten van chocola gemaakt zijn en welke niet. "Wanneer de journalistiek onder druk staat, is het moeilijk om te zien dat er kostbare zendtijd naar een programma gaat waar een paneltje van bekende Nederlanders in chocola staat te happen."
Ook andere programma's dreigen te verdwijnen, iets waar inmiddels een petitie tegen loopt.
Foto's (c) Brunopress
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in