Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Waarom Raf Simons stopt met zijn eigen modelabel

Het is een krachtige keuze van een ontwerper die zijn eigen pad kiest.

Raf Simons

Het is een krachtige keuze van een ontwerper die zijn eigen pad kiest.

Het is even schrikken voor fans van het Belgische designerfenomeen Raf Simons: hij kapt met zijn eigen label.

"Na een buitengewone reis van 27 jaar zet ik mijn modelabel stop. Woorden schieten tekort om uit te drukken hoe trots ik ben op wat we hebben bereikt. Bedankt om te geloven in onze visie en in mij."

De lente- en zomercollectie van 2023 is de laatste Simons-collectie ooit.

Wonderboy Raf (inmiddels een wonderman van 54) staat in de modewereld bekend als Fashion God, Anna Wintour omschrijft hem als een rockster. Hij brak door met mannenkleding in heel rechte en strakke silhouetten, haalde zijn modellen van de straat en wist al die tijd te verjongen en vernieuwen.

Dior haalde hem in 2012 binnen als creative director (en joeg daar de omzet met 60 procent omhoog), in 2015 stapte hij over naar Calvin Klein, sinds 2020 heeft hij dezelfde functie bij Prada. Op hun samenwerking staat geen einddatum. “In principe is het voor altijd”, aldus Miuccia Prada.

Simons is een man van weinig woorden, in de zin dat hij zelden interviews geeft. Het is dan ook gissen naar de reden voor het stopzetten van zijn eigen label. Hij heeft nooit geklaagd over de enorme druk bij Dior om vele collecties per jaar af te leveren, maar duidelijk was wel dat hij ook hechtte aan ook nog iets van een privéleven.

En daarnaast steeds meer vragen stelde bij de omloopsnelheid van grote modehuizen: "Waarom moeten we zoveel collecties per jaar maken? Het is absurd. Elk seizoen maak je maar nieuwe items. Alleen als je het goed gedaan hebt, worden je stukken lang gedragen."

'Ik zie veel merken veelbelovend beginnen, maar gaandeweg commerciëler worden, platter'

Hij is bovendien iemand die zo nodig graag wat meer tijd voor een ontwerp neemt en ook energie krijgt van andere dingen. Zoals hij zelf zegt: "Ik zie veel merken veelbelovend beginnen, maar gaandeweg commerciëler worden, platter. Ik wil dingen met gevoel maken, aan de commercie zal ik me nooit overgeven."

Begin van een nieuw begin

Je eigen label opgeven is in de modewereld een enorm offer, maar het lijkt erop dat Simons het fluitend brengt. Hij blijft ontwerpen voor andere partijen zonder de enorme druk van zijn eigen bedrijf runnen. Er zouden wel eens heel mooie dingen kunnen voortkomen, uit de ruimte die hij nu voor zichzelf pakt.

Foto's (c) Brunopress

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Mode
  • Brunopress