Dág minimalisme, deze luidruchtige retrotrend is terug!
Wie volwassen is geworden in de periode van eind jaren tachtig, begin jaren negentig weet er alles van: brede riemen met het woord Moschino als gesp, truien met Gucci in chocoladeletters erop. Zichtbare logo's waren destijds een statussymbool en een teken dat iemand zich designer wear kon veroorloven.
Eind jaren negentig zakte de trend weg en verdwenen de namen weer discreet terug op het label ín de kleren. Wat wel zo chic was, want om nu gratis reclame te maken voor iets waar je al veel geld voor betaald hebt? De logogekte kon het archief in, zo meenden veel fashionista's.
(c) Net-a-Porter € 850
Maar niet, dus. In nieuwe collecties duiken weer overal duidelijk zichtbaar namen op, zoals bij Balenciaga.
(c) Net-a-Porter € 550
De in elkaar gehaakte G's van Gucci staan weer zo'n beetje op elk ontwerp.
(c) Net-a-porter € 595
En ook Stella McCartney is niet terughoudend met haar naam.
© Net-a-porter € 175
Er zijn twee redenen voor de comeback van het zichtbare logo. In het westen hoort het bij een bredere revival van de eighties, maar vlak daarnaast de invloed van consumenten in het Verre Oosten niet uit. Uitgerekend in de streek waar zoveel fake replica's van ontwerpen worden gemaakt iedereen er een paar jaar geleden nog logo-moe was, zijn ze hot.
© Matches Fashion poncho Burberry € 950
Met dank aan een vrij jonge groep kapitaalkrachtige consumenten met meer waardering voor hoe logo's bijdragen aan een luxe uitstraling. Internet heeft het mogelijk gemaakt voor hen om zich te verdiepen in de geschiedenis van designer labels waardoor de uitstraling van een merk dan wel logo meer voor ze is gaan leven.
Het helpt dat rap en streetwear op dit moment een rage zijn in China, waardoor logorijke niche-merken als Vetements en Raf Simons daar mainstream zijn gegaan. Gucci speelde daar vrij briljant op in door een échte Gucci met een spelfout op de markt te brengen, als knipoog naar alle fakes. Het zijn dit soort meta-grappen die millennials weten te waarderen.
© Matches Fashion haarband Fendi € 175
De nieuwe logotrend is dan ook wat speelser en heeft meer zelfspot dan die van de eerste ronde. Wie het niets vindt, niet getreurd: overmatige merkherkenning leidt vanzelf tot devaluatie. Als een logo overal te zien is, levert het in op exclusiviteit en weten labels niet hoe snel ze het weer moeten verstoppen.
Foto (c) ANP
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in