Een nepper valt binnen vier seconden door de mand.
Begerenswaardige tassen van luxe labels worden nagemaakt zodra ze in beeld komen. Dat is niet alleen erg vervelend voor de ontwerpers van de tassen, die zo omzet mislopen, maar ook voor de koper die veel te veel betaald voor een replica van vaak belabberde kwaliteit.
De handel in neppers is groot: in augustus van dit jaar werd er op LAX Airport een steekproef gehouden. Daarbij werden 5300 nagemaakte items in beslag genomen, waarvan 1263 nep-handtassen. De totale schade van alleen neptassen en portemonnees wordt gechat op 212 miljoen euro per jaar. De Nile Minaudière van Chloè is een van de tassen die gretig wordt vervalst.
Luxe-conglomeraat LVMH heeft daar zo genoeg van, dat het de Entrupy-app heeft ontwikkeld. Die stelt door middel van kunstmatige intelligentie binnen vier seconden vast of een tas, zoals deze Triomphe van Céline, echt is of niet. Het bedrijf hoopt zo het aantal vervalsingen terug te kunnen dringen.
De app is simpel in het gebruik: je opent 'm en volgt de aanwijzingen. Het systeem verzamelt meer dan 500 referentiepunten per tas om vast te stellen of het een authentieke of een nepper is en levert een certificaat van echtheid. Entrupy heeft het 99,1 van de 100 keer goed, hoe meer data er wordt toegevoegd, hoe beter de app wordt.
Entrupy kan op dit moment al vijftien heel verschillende labels onderscheiden: Chanel, Celine, Bottega Veneta, Coach, Dior, Fendi, Gucci, Burberry, Hermès, Goyard, Prada, Chloe, Balenciaga, Saint Laurent en Louis Vuitton.
Foto's © LVMH
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in