Een skincare-succesverhaal van Nederlandse bodem.
Piepjong waren (en zijn trouwens) Julia Veer en Randy Feliz toen ze hun onderneming Clay and Glow vijf jaar geleden begonnen met één enkel product: een kleimasker. Er zouden tal van producten, een Beauty Award en een deal met ICI Paris XL volgen. En daarmee is de kous geenszins af, vertelt het ondernemersduo én real life setje (inmiddels 23 en 30) exclusief aan Nouveau.
Jullie leerden elkaar kennen op Curaçao. Hoe groeide de liefde uit tot een zakelijk partnerschap?
Julia: “Ik woonde op Curaçao maar stond op het punt om naar Nederland te verhuizen om te studeren, en Randy is geboren en getogen in Rotterdam. Al tijdens mijn opleiding sloegen we aan het ondernemen. Dat beviel zo goed dat ik een tussenjaar nam, waarna ik nooit meer naar school ben teruggegaan. Randy inspireerde me om me echt op het ondernemerschap te storten.”
Randy: “Ik wist op dat punt al dat ik geen werknemer meer wilde zijn. We komen geen van beiden uit een ondernemersfamilie, maar we dachten ook: als wij een leuk idee hebben, gaan we het gewoon doen. Beetje naïef misschien, maar wat hadden we te verliezen?”
Jullie Clay and Glow werd een enorme beautyhit terwijl jullie allebei nooit eerder iets in de beautybranche hadden gedaan. Wat is jullie geheim?
Julia: “Dat is echt hard werken. We hebben alles zelf gedaan, nachten doorgehaald. We hadden geen businessplan, geen geld, niets. Nu hebben we een kantoor, personeel. Dat hebben we zelf gedaan. Ons onvermogen om op te geven heeft daarbij enorm geholpen.”
Randy: “De mindset is altijd gebleven: wat hebben we te verliezen. Ook na vijf jaar. Dit is nog maar het begin voor ons. Als we dit kunnen opzetten in zo’n korte tijd, wie weet dat wat we in de volgende vijf jaar kunnen.”
Clay and Glow-producten worden gemaakt van natuurlijke ingrediënten, gewoon hier in Nederland, maar zien er wel anders uit dan we van natural-producten gewend zijn. Is dat bewust?
Julia: “Ja, ik zocht iets wat natuurlijk was én een beetje cute. Ik wilde er blij van worden. Dat bleek een lastige combinatie, dus heb ik het zelf gemaakt. Eerst gericht op een hoofdzakelijk jonge doelgroep, maar nu we bij ICI Paris liggen merken we dat iedereen een weg naar ons vindt, van twintigers tot zestigers en alles ertussen. Dat past heel erg bij onze missie. Wij hebben ook verschillende achtergronden, Randy’s ouders komen oorspronkelijk uit de Dominicaanse Republiek. We willen heel inclusief zijn, voor vrouwen en mannen van alle nationaliteiten en met alle uiterlijke kenmerken.”
Hoe kies je de juiste producten uit voor zo’n brede doelgroep?
Randy: “Dat doet onze doelgroep zelf. Wij vragen onze klanten via social media: wat willen jullie en wat kunnen wij voor jullie maken? Ze zijn onderdeel van ons proces, elk product dat we lanceren komt vanuit een vraag vanuit een klant. “
Julia: “Toen wij ons masker hadden gelanceerd, vonden wij dat eerst wel even genoeg. Maar we kregen steeds de vraag naar een moisturizer. Oké, doen we dat. Zo werden we een brand in plaats van een one hit wonder.”
En nu, what’s next?
Julia: “We zijn ons team aan het uitbouwen en willen graag de rest van Europa veroveren. En nog meer producten lanceren natuurlijk, in augustus komt er iets nieuws en later dit jaar nog twee keer. We willen doen wat we nu doen, maar dan op grotere schaal.”
Beeld: Clay and Glow
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in