Persoonlijkheid en inbreng is het nieuwe luxe.
Voor 2020 tekenen zich drie sterke trends op het gebied van juwelen af. De eerste is niet nieuw en komt voort uit het recyclen van luxe stenen. Dat wordt al eeuwen gedaan: edelsmeden halen sieraden uit elkaar, smelten het edelmetaal, bewerkten de stenen en maken er weer iets nieuws van.
Dit gebeurt steeds vaker, omdat de voorraad hoge kwaliteit edelstenen langzaam opraakt én omdat het milieuvriendelijker is dan nieuwe stenen mijnen. De 'luxification of recycling' wordt dit genoemd.
Nieuw is dat steeds meer klanten zelf een stempel drukken op het design. Zo kun je bij de edelstenenbar van Amrapali in Harrods zelf de elementen van sieraden uitkiezen waarvan vervolgens een volstrekt unieke ring wordt gemaakt, ook bekend als 'demi bespoke'. Het personaliseren en tweaken is ook een manier waarop kleinere merken zich onderscheiden: niet per se de diamant is zo het meest waardevol aan een ring, maar de betekenis van het ontwerp en het verhaal wat erachter zit.
En de laatste trend draait om vrij onbekende (half)edelstenen. Door toenemende schaarste op de edelstenenmarkt en de groeiende behoefte van consumenten om iets bijzonders te hebben. De huidige populariteit van lapis lazuli, turkoois en carneool is daar een voorbeeld van: steeds meer mensen hebben liever een steen waar ze dolverliefd op worden omdat ie iets eigens heeft, dan een volmaakt heldere geslepen diamant.
(c) Pommelato
Op het geologische blingmenu komen daar geslepen en gepolijste variaties van chrysocolla en rhodochrosiet bij, en chrysoprase, amazoniet en chalcedonyal dan niet aangevuld met diamanten of kristallen. Door de aard van de steen zijn dit altijd unieke exemplaren, wat telt is meer hun persoonlijkheid dan de waarde van het ruwe materiaal.
Chrysocolla ring met witte en zwarte diamantjes © Andrea Forman
Eigen smaak inbrengen en iets heel bijzonders dragen zal een geduchte concurrent worden voor de grote juwelenhuizen, die momenteel nog werken met trendcollecties.
Openingsbeeld (c) Andrea Fohrman