Jubeljaar voor het moederschip der shopaholics.
Dit jaar bestaat de Bijenkorf 150 jaar en dat wordt vanaf 10 maart 2020 groots gevierd. In de loop van het feestjaar brengt het warenhuis ruim 150 exclusieve uitvoeringen van producten in samenwerking met onder andere Daily Paper, Isabel Marant Étoile en Kurt Geiger uit.
Daarnaast worden etalages bijzonder vormgegeven door illustrator Timo Kuilder en brengt de Stichting Cultureel Erfgoed de Bijenkorf een boek uit over de geschiedenis van de Bijenkorf. Ambities voor de toekomst zijn er ook: het warenhuis wil in 2025 enkel nog duurzamere merken aanbieden.
Anderhalve eeuw geleden begon Simon Philip Goudsmit zijn kleine fourniturenwinkel ‘Magazijn de Bijenkorf’ op de Nieuwendijk in Amsterdam. De huidige winkel op de Dam werd in opdracht van Goudsmits opvolger en neef Arthur Isaac ontworpen door architect J.A. van Straaten. In 1914 werd dit allereerste warenhuis van Nederland feestelijk geopend. Anno 2020 telt de Bijenkorf een zevental vestigingen en een Nederlandse, Belgische en Duitse webshop. En daar komen dit jaar webshops bij in Frankrijk en Oostenrijk.
Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan maken 150 merken een unieke uitvoering van hun meest iconische product. Onder andere Daily Paper, Isabel Marant Étoile en Ted Baker komen met een bijzondere uitvoering van een kledingstuk. Ook woon- en accessoiremerken, waaronder KitchenAid en Dopper, brengen eenmalig een exclusief item uit. De jubileumcollectie zal verdeeld over het hele jaar in een beperkte oplage verkrijgbaar zijn in alle winkels en in de webshop.
Foto's (c) iStock, de Bijenkorf
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in