Stap 1: ga bij je oma op zolder kijken.
We hadden al #cottagecore en #timetraveller voor respectieve een pastorale look en Victoriaanse en Edwardiaanse verkleedpartijen.
Daar komt nu #grandmillennial bij, een trend in home decor, die gretig wordt omarmd door twintigers (centennials) en dertigers (millennials) die thuis moeten werken en zich opeens dood vervelen in hun strakke, witte, industriële minimalistische interieurs.
De oplossing? Chintz, linnen servetten, al dan niet geborduurd, kaststellen, gebloemde vazen met bloemen, porseleinen beeldjes (Gucci presenteerde zo de nieuwste nagellakken)...
Lycette Designs
...geborduurde kussens...
... Laura Ashley-prints en andere zaken waarbij je als veertigplusser denkt: 'Huh, dat had mijn oma óók.'
"Het is niet ironisch, zoals all things hipster waren," zegt interieurontwerper Ariel Okin in House Beautiful. "En het is ook niet tuttig, eerder tijdloos."
Grote kracht van de gelaagde stijl is dat de bewoner zo iets van zijn persoonlijkheid kan laten zien op Instagram, wat eerder meer gebeurde door middel van kleding en activiteiten.
Grandmillennial gaat over verzamelingen, niet over dingen die trendy zijn, maar die er al waren. Je ziet geplooide satijnen lampenkappen opduiken, maar ook botanische prints, ingelijst zijden behang en moderne merklappen.
Rode draad is dat het iets eigens is, dat het iets zegt over wie er woont. Maar het gaat ook over troost en bescherming, een huis waarin je in een bloemetjesfauteuil kunt wegkruipen om je even af te sluiten van alle negativiteit in de wereld.
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in