Rijksmuseum Twenthe pakt uit!
Wie zich wil onderdompelen in het Italiaans Futurisme kan terecht in het Rijksmuseum Twenthe, waar vanaf zondag 25 september liefst drie tentoonstellingen over dit thema te zien zijn.
Giacomo Balla, Geweerschot op zondag, 1918, olieverf op doek, Banca D’Italia Roma
Het futurisme is een van oorsprong Italiaanse beweging en kunststroming van 1909 tot 1914, ontstaan uit het kubisme. Enkele kenmerken van het futurisme zijn snelheid, energie, agressie, krachtige lijnen, vooruitgang en nieuwe technologie. Samen met het opkomende nationalisme in alle Europese landen paste het futurisme in het oorlogsenthousiasme dat kenmerkend was voor veel intellectuele en artistieke kringen aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog.
Marinetti en het futurisme
In de tentoonstelling Marinetti en het futurisme: manifest voor een nieuwe wereld volgt Rijksmuseum Twenthe de artistieke ontwikkeling van het futurisme aan de hand van zijn charismatische leider Marinetti.
De gedroomde nieuwe wereld blijkt complexer dan gedacht, wat erin resulteert dat Marinetti moet schipperen tussen zijn idealen en de politieke werkelijkheid. Om zijn geliefde futuristische stroming in leven te houden laveert hij tussen het fascisme en zijn eigen revolutionaire idealen.
De tentoonstelling toont niet alleen de kracht van woorden maar ook de consequenties die uitspraken kunnen hebben. Een wisselwerking die ook nu, weer enorm actueel blijkt.
The Setting of Violence
De tentoonstelling The setting of violence van kunstenaar Rein Jelle Terpstra toont een fotografische benadering van de film Salò o le 120 giornate di Sodoma (1975) van Pier Paolo Pasolini.
Pier Paolo Pasolini, Salò o le 120 giornate di Sodoma, 1975. Courtesy: Cineteca di Bologna
Deze film over de nadagen van het fascisme in Italië draait om een groep machthebbers die negen jongens en negen meisjes gedurende 120 dagen aan hun wrede macht onderwerpen.
Homo Symbioticus
Op uitnodiging van Rijksmuseum Twenthe stelde schrijver Atte Jongstra de tentoonstelling Homo Symbioticus samen, waarin hij vooruitblikt.
John Evelyn, Illustratie van het bloedvatenstelsel, 1667, Royal Society of London. Bewerkt door Atte Jongstra.
Jongstra reageert hierbij op de Italiaanse futuristen, met zijn eigen ‘groene’ manifest voor een toekomst waarin de mens samenwerkt met de natuur: de homo symbioticus.
Italiaans Futurisme is te zien van 25 september 2022 t/m 19 februari 2023 in het Rijksmuseum Twenthe
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in