Laat de kerstkransjes maar doorkomen!
Als je wilt weten wat de gemiddelde stemming van de bevolking is, hoef je maar naar de consumptie van het ultieme troostsnoep chocolade te kijken. De verkoop is booming, volgens chocolademakers.
En dat heeft alles te maken met het nieuws, waar waarschuwingen voor een recessie worden afgewisseld met berichten over inflatie en ontslagen.
In het derde kwartaal van 2022 signaleert Hershey (onder andere Reese's, KitKat) een verkoopstijging van 12,6%. Mondelez (Toblerone, Cadbury) zag de verkoop met 9,3% toenemen.
Tijdens de pandemie was elke vorm van comfort food in trek, maar waar zoiets als pizza terugviel naar het oude niveau toen werknemers terugkeerden naar kantoor, groeit de verkoop van chocolade nog altijd, met dank aan gestreste chocoholics.
Is chocolade echt een happymaker?
In chocola zit fenylethylalanine, waardoor je hersenen de feelgood stof endorfine aanmaken. Dit maakt je blij en geeft je een gelukkig gevoel. Endorfine komt ook vrij wanneer je andere zoete of vette producten eet, waardoor je hetzelfde gevoel ervaart.
Bij chocola gaat het vaak net iets sneller, doordat dit niet alleen uit suikers bestaat, maar ook uit vetten. Je krijgt hierdoor dus eigenlijk een 'dubbele dosis', waardoor het gevoel sneller wordt aangewakkerd. Het helpt dat chocolade smelt op de tong, dat wordt als een heel aangenaam gevoel ervaren.
Toch moet het effect van dat beetje fenylethylalanine niet worden overschat. Chocolade is ook zo lekker en troostrijk omdat je het associeert met fijne dingen van vroeger: de chocolaatjes van je oma, de kerstkransjes in de boom, je eerste goddelijke praliné. Het is de combinatie van al die dingen die je bij het journaal naar die reep doet tasten.
Foto (c) Getty Images
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in