Met het feestseizoen voor de deur kan ook zomaar de cadeaustress toeslaan.
Veel mensen doen veel moeite om iets origineels en persoonlijks te bedenken, maar in de praktijk kun je beter gewoon geven wat de ander op het verlanglijstje heeft staan.
Monique Pollmann, universitair docent communicatiewetenschap aan de universiteit van Tilburg, deed er onderzoek naar. Het is niet erg creatief, maar dus wel heel effectief om gewoon te geven wat iemand graag wil hebben. Opmerkelijk is dat van de gulle gevers slechts tien procent daadwerkelijk die vraag stelt en de rest liever zelf een cadeautje verzint.
Iets met ego
"Mensen vinden het leuker om het zelf te bedenken”, zegt Pollmann in NRC. "Ze denken ook dat ze dan leuker overkomen. Dat ze creatiever worden gevonden en dat het lijkt alsof ze meer hun best hebben gedaan."
"Het geven van een cadeau gaat verder dan het blij maken van de ontvanger. Het gaat meer om jouzelf dan om de ander. Mensen willen zichzelf goed voelen, ze worden blij van het moment van geven."
Het gaat dus niet (voldoende) om de verrassing van de ander, terwijl díe het ermee moet doen. "De gever heeft het moment van geven voor ogen, maar voor de ontvanger telt vooral wat daarna komt. De focus ligt anders."
Om in je achterhoofd te houden
- Een cadeau hoeft niet perse iets materieels te zijn, het kan ook een activiteit zijn: zo'n beleving met de gever blijkt een echte blijmaker te zijn.
- Een cadeau kan prima tweedehands zijn: past het bij de ontvanger, dan zal het gewaardeerd worden.
- Geld geven vinden veel mensen saai, maar wie geld krijgt is daar vaak heel blij mee.
- Wil je toch iets persoonlijks geven, denk dan eerder aan een mooi blik zelfgebakken koekjes dan aan bijvoorbeeld kunst waarvan je dénkt dat de ander het mooi zal vinden.
- Is er een verlanglijstje, denk dan niet dat je het beter weet dan degene die het heeft opgesteld. De waardering zal groter zijn als je gewoon iets geeft dat wordt gevraagd.
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in
- Getty Images