Ping! Het geluid van een What's App bericht dat binnenkomt, tegelijkertijd vraagt collega S. of je een mailtje van haar wil nalezen en op datzelfde moment belt ook je tienerdochter met de prangende vraag of je geld over wil maken voor haar lunch. Oftewel: chaos! En alles behalve fully focus. Deze vijf tips voor een productieve werkdag bieden uitkomst!
Vermijd onderbrekingen
Stap 1: schakel alle meldingen op je smartphone uit! Stap 2: lees je mails alleen op enkele tijdstippen die je vooraf bepaalt, zo kan je je concentreren op belangrijker werk dat eerst uitgevoerd moet worden.
Breng andere op de hoogte
Laat vrienden en collega’s weten dat je hoogstwaarschijnlijk niet meteen op hun bericht of e-mail zal antwoorden. Hierdoor verwachten ze niet meteen een reactie, maar haal je er bij jezelf ook de druk af om constant bereikbaar te moeten zijn. Een out-of-office instellen kan ook, moet je alleen niet vergeten om 'm - bijvoorbeeld - elke dag rond het middaguur (als je de dag hebt opgestart en work-wise alles lekker loopt) weer uit te zetten.
Zet de 'niet-storen-functie' aan
Wanneer je een ‘ping’ op je telefoon hoort weet je niet wie het is en waarvoor die persoon je nodig heeft. En uit nieuwsgierigheid ben je toch geneigd om te kijken. Voordat je het weet zit je alweer 10 minuten doelloos door je Instagram feed te scholen. Oplossing? Gebruik de niet-storen functie, waarbij je enkel de meest belangrijke personen toelaat om je contacteren.
Ga ergens anders werken
Heb je een belangrijke deadline, maar kan je op kantoor niet in doorwerken vanwege een vervroegde domibo of een overbezette redactie? Verwijder jezelf dan uit de situatie en ga op een ander plekje werken. Dat kan thuis zijn, maar evengoed een koffiebar of een co-working locatie. De verandering van omgeving doet vaak wonderen voor je creativiteit.
Zet je hoofdtelefoon op
'Vluchten' geen optie? Zet dan je hoofdtelefoon op. Een rustgevend deuntje is het beste, je wil niet de nieuwe hit van Jennifer Lopez meezingen - om vervolgens diezelfde teksten per ongeluk in een presentatie mee te nemen. Kan je niet goed werken met muziek? Dan vormt de hoofdtelefoon op zich al een kleine barrière voor andere om je aan te spreken. En heb je 'm voor de show op.
Bron: HLN.be | Beeld: iStock
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in