Waarom de halve wereld verlangend uitkijkt naar de nieuwe Sex and the City
Hoofdredacteur Claudia is fan van het eerste uur, en volgt elke beweging op de set van de nieuwe Sex and the City nauwlettend. Voor de VARA gids werd ze geïnterviewd door journalist Annemart van Rhee.Annemart: "Door de nieuwe serie voor HBO, en de herhalingen die komende maand op het programma st...
Hoofdredacteur Claudia is fan van het eerste uur, en volgt elke beweging op de set van de nieuwe Sex and the City nauwlettend. Voor de VARA gids werd ze geïnterviewd door journalist Annemart van Rhee.
Annemart: "Door de nieuwe serie voor HBO, en de herhalingen die komende maand op het programma staan, is het hot news: Sex and the City. De reboot-reeks heet 'And just like that…' Tien afleveringen van dertig minuten.
Carrie, Charlotte en Miranda zijn nu sprankelende vijftigplussers in New York. Samantha is er niet meer bij (Kim Cattrall bedankte voor de rol). SATC was destijds grensverleggend door expliciete discussies over seks en door de hoofdrol voor mode.
Is Sarah Jessica Parker (SJP) nu nog steeds relevant als fashionista?," vraagt Annemart zich af.
Claudia: "Sarah Jessica Parker is een fashion-icoon dat 20 jaar na de serie door het modejournaille nog altijd nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Het was begin 2000 baanbrekend: SJP zette ontwerpers op de kaart door achteloos te melden dat ze Manolo Blahnik of Oscar de la Renta droeg."
"Ook haar eigen kledingmix van vintage en duurder design soms in een ratjetoe van stijlen was niet eerder vertoond. Daarmee is niet gezegd dat alles wat ze droeg mooi was. Integendeel: soms was het ronduit lelijk. Maar mode werd toegankelijk gemaakt, was zelfs een extra verhaallijn in de serie."
"Anders dan 20 jaar terug heb je nu Instagram. Accounts als @justlikethatcloset posten elke scheet van de set en tonen direct waar wat te koop is. De belangstelling daarvoor is groot. Ik heb SJP al in een polkadot statement rok van Carolina Herrera zien langskomen, in een Dries van Noten-blazer met veren hoed en twee tassen, met Fendi Baguette, in mix and match-combi’s en in jaren 80-outfits."
"Vintage heet nu preowned. En ze is nog steeds lekker over de top. Wat ik ook zie: SJP draagt stiletto’s en dat is niet trendy op dit moment, 40 plus-vrouwen lopen allemaal op sneakers door toedoen van corona dat thuiswerkkleding en comfort over style een boost gaf. Veranderd is dat stylist van het eerste uur Patricia Field is vertrokken en nu werkt voor Emily in Paris, een hippere serie voor een jonger publiek."
"Zij hebben ook rolmodellen nodig, willen vriendinnenclubjes zien uitgaan en discussiëren. Dus de serie kan een kijkcijferhit worden. Maar of we nu massaal aan de Fendi Baguette gaan omdat zij dat ook doet, weet ik niet. Ik denk eigenlijk meer dat we ernaar kijken alsof het een vermakelijke circusact is."
Foto's (c) Brunopress, Getty Images