Marion blogt: "3 prachtproducties vol emotie en vrouwen van formaat"
Nouveau's cultuur-expert Marion Florusse zag deze week drie heel verschillende voorstellingen die allemaal de moeite waard zijn. Een opera, een film en een theaterstuk. Gaat dat zien!1. Perfect uitgevoerde komische operaZelden zo’n prachtig en perfect uitgevoerde komische opera gezien als Il Barb...
Nouveau's cultuur-expert Marion Florusse zag deze week drie heel verschillende voorstellingen die allemaal de moeite waard zijn. Een opera, een film en een theaterstuk. Gaat dat zien!
1. Perfect uitgevoerde komische opera
Zelden zo’n prachtig en perfect uitgevoerde komische opera gezien als Il Barbiere di Siviglia van de Nationale Opera. Op de première vorige week was ik meteen getroffen door de proloog met sappige kleurrijke taartjes die over het podium huppelden. De kostuums zijn fantastische evenals de decors (beide Julian Crouch).
Alleen al die enorme gevel die zich na de proloog opent als een poppenhuis, waarin getalenteerde zangers de zaal met niet aflatend plezier trakteren op hilarische taferelen in deze komische opera van Rossini. Een feestje van drie uur. Maar er was ook een moment waarop regisseuse Lotte de Beer de zaal opzadelt met een gevoel van twijfel en ongemak.
Als Basilio, de boosaardige voogd van de mooie Rosina, haar verdenkt van een verhouding met Graaf Almaviva, naar haar kamer sleept. Het huis is dan ‘dicht’, maar wat je door het verlichte raam kunt zien van de worsteling in Rosina’s slaapkamer is pure verkrachting… Dat het ongemakkelijk en geestig tegelijk is, maakt de scene misschien wel extra doeltreffend.
Want kun je ooit lachen om een verkrachting? Zelfs de verkrachting van Paul de Leeuw als Annie de Rooy door Sinterklaas in een telefooncel, vond ik in zekere mate gruwelijk. Was het Lotte de Beers speldenprikje in dit Me#too-tijdperk? In haar Barbier heeft in elk geval de vrouw al met al de touwtjes in handen. Niet missen, deze geweldige opera. Figaro, Figaro, Figaro!
Nog tot en met 2 december. www.operaballet.nl
2. Film over het tragische leven van Mary Shelley
Lust en leed in de film over het leven van Mary Shelley. De vrouw die het monster van Frankenstein schiep, had een tragisch leven. In de film ligt de focus op de liefde tussen de jonge schrijfster en de dichter Shelley.
Maar en passant zijn er de miskramen, de vernederingen, de dood van twee van haar kinderen en de vrije liefde die zij en haar dichter weliswaar beiden prediken, maar die haar in de praktijk meer leed dan lust bezorgt. Frankenstein redt haar als het ware van de ondergang in haar wanhoop en eenzaamheid.
Betoverende beelden in deze romantische, maar ook droevige film, met mooie acteurs in soms indringende scenes. Zoals Mary’s ontmaagding op het graf van haar moeder.
Bekijk de trailer:
Vanaf 22 november in de bioscoop.
3. Huub Stapel als gedroomde King Lear
Mieneke Bakker, Sylvia Poorta en Elisabeth De Loore spelen de dochters van de oude koning in King Lear van Toneelgroep Maastricht.
Een magistrale productie met Huub Stapel als de gedroomde King Lear. De ongeduldige oude monarch die zijn land verdeelt onder zijn drie dochters en - door de huichelarij van twee oudsten - de jongste (de enige die oprecht van haar vader houdt) haar erfdeel ontzegt.
De bloedige waanzin en honger naar macht breekt los.
‘Wat heeft een nar nog te zoeken in een wereld vol gekken?’, vraag Wilfried de Jong, die Lear’s grappenmaker op onnavolgbare wijze vertolkt, zich terecht af.
De vrouw als kreng, slachtoffer, hoer, heks machtswellusteling… Ze zijn nietsontziend.
Elisabeth De Loore, de jongste dochter hoort niet in dat rijtje en ze speelt haar aandeel meer dan overtuigend. Evenals Porgy Franssen die een schitterende Gloster neerzet, compleet met uitgestoken ogen.
Een ongekend rauwe Shakespeare om helemaal in op te gaan. Dat kan nog tot en met 14 december. Toneelgroepmaastricht.nl
Beeld: operaballet
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in