Hoofdredacteur Claudia: 'Op deze e-bike wil je gezien worden!'
Naast wandelen ben ik ook gek op fietsen. Je kunt net even wat langere afstanden afleggen, Nederland is een fietspadparadijs, fietsen is goed voor álles en bovendien betaalbaar in mijn dure parkeerstad Amsterdam. Boodschappen, afspraken, vervoer van de Puber als haar eigen fiets weer eens een lek...
Naast wandelen ben ik ook gek op fietsen. Je kunt net even wat langere afstanden afleggen, Nederland is een fietspadparadijs, fietsen is goed voor álles en bovendien betaalbaar in mijn dure parkeerstad Amsterdam. Boodschappen, afspraken, vervoer van de Puber als haar eigen fiets weer eens een lekke band heeft – ik doe het op de fiets en dat levert kuiten à la Anna van der Breggen op.
Nu is een berg boodschappen (of een intussen TikTokkende puber vervoeren) best zwaar. En met de wat langere fietstochten die ik graag in Friesland maak, is het toch opvallend hoeveel hellend vlak Nederland telt. Nog even afgezien van de ijzeren wet dat er altijd tegenwind staat, hoe je ook rijdt. En als strebertje wil ik ook graag Zuid-Limburg met de 322 meter hoge Vaalserberg beklimmen.
Vandaar dat ik de laatste tijd met groeiende belangstelling naar e-bikes heb gekeken.
Moest er wel aan wennen hoor. Dacht dat het niet sportief was, een bejaardending. Maar niet met de Gazelle Chamonix. Wat een hippe fiets! Knalblauw en mega-cool. De halve kapsalon kwam uitgelopen toen ik deze nieuwe loot aan de stam van Gazelle voor de deur parkeerde.
En het mooie is: ik kan er mee door de stad én wat langere en verdere toertochten mee maken. Deze e-bike heeft namelijk een technisch foefje: met de stuurpen is het stuur heel simpel zelf te verstellen (zelfs voor een non-techneut als ik). Bij een rit door de stad is het lekker om wat meer overzicht te hebben. Met de stuurpen zet je dan de Chamonix even wat hoger, zodat je meer rechtop in het zadel zit. Bij een toertocht kan het stuur even simpel lager en iets voorover worden gezet, voor een wat sportievere zit. Bonus: de kabels zijn mooi weggewerkt in de stuurpen zodat ze niet beschadigen en je niet overal achter blijft hangen. En had ik al gezegd dat de batterij heel vernuftig is weggewerkt in het frame?
Ja, ik ben om. Niks bejaardending, Queen of the Road ben ik.
De enige die het minder vindt is mijn echtgenoot: hij kan mij niet meer bijhouden. Zit maar één oplossing op: ook hij aan de e-bike.
Samen als een hip hard fietsend ANWB stel.
Goed om te weten
• De nieuwe Chamonix heeft drie uitvoeringen. De C7 HMS (adviesprijs: 2999 euro) is een allrounder en komt met name in en om de stad van pas. Dit model heeft zeven versnellingen van Shimano Nexus.
• De T10HMS (2999 euro) is een e-bike met derailleurversnelling van Shimano Deore.
• De C5HMS (3299 euro) is voorzien van vijf versnellingen van Shimano Nexys en heeft bovendien een onderhoudsarme riemaandrijving. Alle drie modellen hebben hydraulische schijfremmen voor uiteenlopende omstandigheden.