Ontwerper Sergio Rossi is vorig week overleden.
Sergio Rossi's schoenen mogen dan misschien een tikje minder opvallend zijn dan die van collega's als Manolo Blahnik en Jimmy Choo, ze zijn zeer gewild onder royals en Hollywoodsterren. Wat was zijn geheim?
Pasvorm. Vooruit, Rossi had ook gevoel voor mode, maar keek als de zoon van een schoenmaker toch als eerste naar de pasvorm. Hij maakte geen schoenen om maar schoenen te maken, hij maakte 'schoenen voor echte voeten' zoals hij zelf zei.
In 1968 begon Rossi zijn eigen label, later werkte hij samen met Armani en Azzedine Alaïa en werd een grote naam in de Italiaanse luxe-industrie.
In de jaren negentig trok hij zich terug en werd het label verkocht.
Sergio overleed vorige week op 84-jarige leeftijd in het ziekenhuis van Cesena aan de gevolgen van het coronavirus. "Hij was een meester in zijn val," zegt Riccardo Sciutto die tegenwoordig het label leidt. "Het was een groot genoegen om hem te hebben gekend. Hij was onze spirituele gids en is dat nu nog meer."
Foto's (c) Sergio Rossi
Geen nieuwe NOUVEAU meer te koop in de winkel? Geen nood, je kunt het nieuwste nummer ook los bestellen, nu tijdelijk zonder verzendkosten!