'We hebben ons na 125 jaar opnieuw uitgevonden.'
Dit jaar bestaat Blokker – wie kent de winkel niet? – 125 jaar. Wat begon als de IJzer- en Houtwinkel van Jacon en Saapke Blokker groeide uit tot een huishoudketen met honderden vestigingen in binnen- en buitenland.
De laatste vijf jaar waren moeizaam en draait het bedrijf verlies. Toch zijn de huidige eigenaren (de familie heeft 'geen bemoeienis meer met het bedrijf) optimistisch: 'Het bruist weer bij Blokker.' Met dank aan een powervrouw aan het roer: CEO Jeanine Holscher (55).
"Onze klant wil kwaliteit voor een Blokker-prijs," zegt Holscher in het AD. "Dus dan moet je niet met dure spullen aankomen, dat werkt niet. Neem bijvoorbeeld onze koffiecupmachine en de bijbehorende cupjes die we sinds kort onder eigen naam verkopen. Prima koffie voor een lage prijs'', noemt Jeanine Holscher een recent succes.
'Van huis uit zit ons hart in functionele spullen, maar onze klant wil ook verrast en geïnspireerd worden'
Volgens haar gaat het om de ideale mix van huishoudelijke artikelen en inspelen op de laatste trends. "Daarbij kijken we nadrukkelijker naar woondecoratie. Van huis uit zit ons hart in functionele spullen, maar onze klant wil ook verrast en geïnspireerd worden. We willen het thuis gezelliger maken. Dus niet alleen een handig wasrek, maar ook dat leuke kussentje.'' Volgens haar is het de bedoeling dat meer producten onder eigen naam worden ontworpen en verkocht. "Zo houden we alles in eigen hand en kunnen we de prijs ook laag houden.''
De jaarcijfers over 2020 zijn nog niet bekend, maar volgens Holscher ziet het er goed uit voor Blokker en zusterbedrijven BCC, Intertoys, Miniso en Big Bazar (zij vallen onder de Mirage Group). Over 2019 leed het concern 144 miljoen euro verlies, tweehonderd miljoen minder dan in 2018.
Of de rode cijfers verleden tijd zijn, kan de Blokker-baas nog niet zeggen. "Ondanks de sluiting van de winkels hebben we onze omzetcijfers op peil kunnen houden. Omdat de tweede lockdown strenger was en zo veel langer duurde, hadden we geen andere keus dan toch NOW-steun aan te vragen. Andere soorten steun hebben we niet aangevraagd, omdat deze ontoereikend zijn voor het grootwinkelbedrijf. Wij voeren nu al maanden gesprekken met Den Haag, maar in tegenstelling tot onze franchisenemers, hebben wij tot op heden nog geen steun ontvangen voor onze vaste lasten.''
'Het bruist bij ons. De winkels zien er fris uit, op het gebied van online en data hebben we grote stappen gemaakt'
Om de klanten toch te bedienen, tuigde de keten begin dit jaar een eigen bezorgdienst op. "Dat smaakt naar meer, we werken aan een structurele bezorgservice die vanuit de winkels de bestellingen snel bij de mensen thuis aflevert.'' Wie Holscher hoort praten, krijgt het idee dat het lek boven is. "Het bruist bij ons. De winkels zien er fris uit, op het gebied van online en data hebben we grote stappen gemaakt. We hebben ons na 125 jaar opnieuw uitgevonden. Ik heb veel ontzag voor de bol.coms van deze wereld, maar ze hebben geen fysieke winkels. Wij hebben een online platform, waarop ook externe partijen verkopen én we hebben een groot netwerk van ruim vierhonderd winkels. Het maakt niet uit waar onze klant bestelt en hoe hij het wil: wij kunnen het bieden.''
Dit jaar zijn er alweer zes nieuwe Blokkers geopend of verhuisd naar een betere locatie. "Die openen we vooral in winkelcentra in de wijk. Dat is onze plek. Daar doe je je boodschappen en spring je ook bij een Blokker binnen.'' Geen reorganisatieplannen dus, volgens Holscher hoeven de vijfduizend werknemers daar niet bang voor te zijn. "Ik denk dat we later dit jaar zelfs extra mensen zullen aannemen."
Foto's (c) Blokker
Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in