Vanaf omstreeks 1870 oefent de Middellandse Zeekust een grote aantrekkingskracht uit op kunstenaars.
Aan de Zuid-Franse kust wanen zij zich in een aards paradijs. Daar slaan ze in relatieve afzondering en onder invloed van het intense licht, de scherpe contouren en de felle kleuren aan de Méditerranée ook in artistiek opzicht nieuwe wegen in. Met moderne schilderwijzen, een feller kleurgebruik en een uitgesproken vormentaal tot gevolg. De tentoonstelling focust op Nederlandse kunstenaars en plaatst hen in de context van hun Franse, Italiaanse, Spaanse en Belgische tijdgenoten en inspiratoren.
.
Vanaf 1850 verandert de ruige Middellandse Zeekust met pittoreske, arme vissersdorpjes geleidelijk in een reeks mondaine kür- en vermaaksoorden waar de happy few de winterkou ontvluchten. De in 1887 door een populaire schrijver bedachte term 'côte d’azur' roept vanaf dat moment de exclusieve betovering van deze streek op die gepaard gaat met de opkomst van het massatoerisme.
.
In de tentoonstelling komt ook werk aan bod van Nederlandse kunstenaars die gewerkt hebben aan de Italiaanse bloemenrivièra en op de eilanden Capri, Mallorca, Corsica en Sicilië. Hoewel deze kunstenaars hun blik ook landinwaarts richten, blijft de betoverende azuurblauwe waterspiegel van La Grande Bleue altijd vlakbij.
.
Met werk van onder anderen Gustave Courbet, Johan Barthold Jongkind, Adolphe Monticelli, Théo Van Rysselberghe, Raoul Dufy, Louis Valtat, Pierre Bonnard, Joaquim Mir i Trinxet, William Degouve de Nuncques, Kees van Dongen, Leo Gestel, Isaac Israels, Otto van Rees, Wim Schuhmacher, Jan Sluijters, Charley Toorop, Hendrik Jan Wolter, Wim Oepts, Geer van Velde en Yves Klein.
.
La Grande Bleue, de schilders van de Méditerranée is te zien vanaf 12 september tot en met 7 januari 2024 in het Singer Laren.
- .